woensdag 18 september 2019

We hebben The Art of Argument uit

We hebben vandaag The Art of Argument - An Introduction to the Informal Fallacies afgerond. Vorig jaar zijn we daar met de wiskundeclub mee aan de slag gegaan.

Berend en Fiene vonden het erg leuk om te lezen en de oefeningen te doen. Berend roept vrij regelmatig dingen als 'Dat is een is-ought fallacy!' ;-)
Hun favoriete fallacy zat denk ik in het laatste hoofdstuk, de fallacy of equivocation, oftewel zoals wij het hier thuis zijn gaan noemen: de fallacy van de flauwe woordgrappen ;-)

Het is geen volledig seculier boek, en ook nog eens heel Amerikaans, dus sommige stellingen leverden wel wat extra discussie op. Het is niet christelijk in de zin van dat er uitspraken in staan zoals 'Jesus loves you!', maar wel dat er af en toe quotes/passages uit de bijbel worden gebruikt in de voorbeelden en dat het duidelijk conservatief is.

De meeste stellingen die ze gebruiken zijn gewoon normaal hoor. Bijv. bij 'snob appeal':
'How can you drink that coffee? What if John saw you drinking coffee from a mini-mart? Come on, let's go to Starbucks and get some real coffee.'

Maar bij bijv. 'false dilemma' geven ze als voorbeeld van wat GEEN vals dilemma is dit:
'Either the war in Afghanistan can be won or lost. If we win, it will cost the US billions of dollars we don't have and take us further into debt. If we lose, terrorism will likely increase in the Middle East and around the world.'

'This qualifies as a true dilemma' zeggen ze dan 🤣🤨😱 Gelukkig is het maar sporadisch dat ze zulke gekke dingen opschrijven :-)

Ik vond het desondanks de moeite waard. Omdat het fallacies behandelt op een middle school niveau en omdat er zoveel voorbeelden in zitten. De chapter reviews vonden de kinderen ook altijd leuk om te doen. Dan moesten ze van een uitspraak zeggen welke fallacy het was.

We gaan nu verder met het volgende boek in de serie The Argument Builder. Daar kijken de kinderen allebei al naar uit :-) In het boek dat we gedaan hebben leer je vooral over hoe het niet moet, in het volgende boek hoe je juist wel goede argumenten opbouwt. Ik ben benieuwd, hopelijk vinden de kinderen het volgende deel ook zo leuk :-)



























Twee andere kinderen die met de wiskundeclub meededen vonden het boek allebei trouwens minder leuk. In het begin waren ze wel enthousiast, maar later vonden ze het allemaal te veel op elkaar gaan lijken. Er zitten dan ook vrij subtiele verschillen tussen de fallacies. Dus voor kinderen die minder 'precies' zijn in hun denken, wordt het dan wellicht een brei van fallacies.

Om het overzicht te houden, liet ik de kinderen aan het einde van ieder hoofdstuk een tabel maken waar ze dan de nieuw geleerde fallacies aan toevoegden. De definities uit het boek en een vertaling in hun eigen woorden. Dat mochten ze er dan bij houden als we de chapter reviews deden (van uitspraken zeggen welke fallacy er werd begaan).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten