zaterdag 28 september 2019

Writing the Classical Way

Berend heeft nog niet veel ervaring met schrijven. Dus ik zocht nog lesmateriaal dat hem daarbij zou kunnen helpen. De progymnasmata leken me wel wat, omdat Berend altijd wel houdt van wat klassiekere dingen.

'Progymnasmata are a series of preliminary rhetorical exercises that began in ancient Greece and distended during the Roman Empire.'
Schrijfoefeningen dus :-)

Amerikaanse classical homeschoolers vinden de progym leuk, dus er is best wat Amerikaans materiaal voorhanden. Het meeste lesmateriaal op basis van de progym zijn echter lesmethodes voor de hele periode elementary/middle school. Maar ik zocht iets dat we in anderhalf jaar konden doen. Daarmee werd mijn keuze heel beperkt, ik kon maar één betaalbaar lesboek vinden dat alle progym in een jaar stopte. Dat is Writing the Classical Way.

Al het materiaal is trouwens christelijk volgens mij. Writing the Classical Way ook. Niet in de zin dat er wordt aangemoedigd om te gaan bidden of zo, maar wel dat er in de voorbeelden in ieder hoofdstuk ook materiaal uit de bijbel wordt gebruikt. Daar heb ik niet zoveel op tegen, een beetje bijbelkennis heb ik altijd wel aangemoedigd.

We deden afgelopen week het eerste hoofdstuk, namelijk 'Fables'. De schrijfoefeningen draaiden erom om te herkennen wat voor soort fabel het is (alleen mensen, alleen dieren of beide), de moraal in de fabel te herkennen en om de tekst uit te breiden met extra beschrijvingen en dialoog.

Een goede start, want in plaats van gelijk een hele tekst zelf te moeten schrijven, hoefden de kinderen 'm alleen maar aan te vullen.

De fabels die werden gebruikt waren een paar fabels van Aesopus, met daarnaast een moderne variant: Green Eggs and Ham van Dr. Seuss, en twee parabels (uit de bijbel).

Ik vond het geslaagd :-)

Dit is het tekstboek:
https://www.bol.com/nl/p/writing-the-classical-way/9200000051703462/

Dit is het bijbehorende werkboek (dit zijn de oefeningen 'Ancients', er is ook een werkboek met oefeningen 'Middle Ages'):
https://www.bol.com/nl/p/writing-the-classical-way/9200000051703465/

- Green Eggs and Ham: ik kon ons Dr. Seuss boek niet vinden, dus keken we dit: 

- Dat deed Berend aan een ander filmpje denken: Ted Cruz is aan het filibusteren, dus die hebben we toen ook gekeken :-) :


- Het eerste bijbelverhaal dat gebruikt werd, was het stukje over de verloren zoon: https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV/Lucas-15
- Toen lazen we daar ook de wikipedia pagina over, als niet-christenen, zagen we toch net een iets andere moraal in het verhaal ;-) : https://nl.wikipedia.org/wiki/De_verloren_zoon_(Bijbel)
- Het tweede bijbelverhaal was die over de barmhartige Samaritaan, die stond al in het boek, we zochten de wikipedia pagina erbij op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkenis_van_de_barmhartige_Samaritaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten