donderdag 12 september 2019

How to Read Literature Like a Professor & Annoteren

In oktober beginnen we met een aantal andere thuisonderwijsgezinnen een Engelse boekenclub. Het eerste boek dat we gaan lezen is How to Read Literature Like a Professor. Ik heb de kinderversie van dit boek vorig jaar al gelezen met Berend en Fiene en ben nu de volwassen versie met ze aan het lezen. Ik moet zeggen dat ik de kinderversie een stuk geschikter vind, ik weet nog niet of ik de volwassen versie helemaal ga uitlezen met ze.

Hoe dan ook, ik las een Teacher's Guide die bij het boek hoorde en daarin werd aangeraden om het korte verhaal waar het boek mee eindigt, The Garden Party van Katherine Mansfield, als eerste te lezen. En om dan na het lezen van ieder hoofdstuk in How to Read... te kijken of je het thema van dat hoofdstuk kunt herkennen in The Garden Party.

Leek mij een goed idee, en omdat ik van plan ben om volgende maand met annoteren aan de slag te gaan, leek het me ook een goed idee om ze hier alvast kennis mee te laten maken.

Dus ik heb The Garden Party uitgeprint en we keken naar dit YouTube filmpje waarin een docent Engels uitlegt hoe je een verhaal annoteert, waarbij ze een ander verhaal van Katherine Mansfield als voorbeeld gebruikt: https://youtu.be/jrly3EtnT8I

Nou, dat gaat nog niet makkelijk. Berend en Fiene vinden het allebei een veel te moeilijke opdracht. Dus toen ben ik de tekst samen met ze gaan lezen en heb ik tijdens het lezen allerlei woorden en zinnen aangewezen die mij opvielen. Maarja, de kinderen waren al super grumpy geworden, dus dat werd niets meer. Toen zijn we maar The Art of Argument gaan lezen, laatste hoofdstuk ;-) Morgen weer een poging...

Uit de Teacher's Guide heb ik ook een vocabulary list geplukt van het boek en ingevoerd op vocabulary.com: vocabulary.com:https://www.vocabulary.com/lists/6140144

Geen opmerkingen:

Een reactie posten