donderdag 12 september 2019

Of Course - week 2

Week 2 update 'Werken met de lesboeken van Of Course':
Ik geloof dat ik wat dingen ga schrappen en toevoegen, want dit is niet echt passend.

Vocabulary
De vocabulary lijsten zijn vrij nutteloos, de kinderen kennen *alle* woorden al. Het enige woord dat ik in de lijsten heb kunnen vinden dat ze niet kenden was 'to poach' 🤣

Ik heb voor dit schooljaar een abonnement op NY Times afgesloten en daarop staat iedere dag een 'Word of the Day', woorden zoals 'panoply', 'pallid' en 'logorrhea', die woorden kenden de kinderen nog niet, dus dat is nuttiger om te doen.

Ik vind ook de manier waarop de woordenschat wordt getoetst niet passend. Als de kinderen een woord invullen dat hetzelfde betekent, maar het is niet het woord dat in de woordenlijst van die les staat, dan wordt het fout gerekend 🙄 Geen idee wat ze daarvan leren, behalve dat de oefeningen super irritant zijn 😕
Die ga ik dus schrappen, ik kijk wel of ik naast de Word of the Day van de NYT nog wat extra online oefeningen kan doen gericht op Engelstalige kinderen, en dan vind ik het goed genoeg.

Kijk- en luisteropdrachten
Verder ben ik ook nog niet echt onder de indruk van de kijk- en luisteropdrachten. Ik wil ze nog wel doen, maar ga er wel wat van schrappen. De kinderen kunnen het allebei moeiteloos verstaan, het enige dat ze nog moeten leren is dat ze zich goed moeten focussen tijdens het kijken, niet gewoon kijken als 'consument', maar echt goed opletten. En ze moeten nog wennen aan het soort vragen dat erover wordt gesteld.
Maar dat hoef ik echt niet iedere les met ze te gaan zitten doen. 1x per 1-3 weken lijkt me hiervoor wel voldoende.
Daar ga ik dus ook in schrappen.
De extra tijd die dit oplevert ga ik denk ik aan schrijfopdrachten besteden. Daar heb ik al extra materiaal voor liggen. Daar kan met name Berend wel wat extra oefening in gebruiken. Kunnen we gelijk aan zijn spelling/grammatica werken.

Leesopdrachten
Het centraal examen bestaat vooral uit leesopdrachten, dus het is goed om daar veel mee te oefenen. Deze oefeningen in het boek blijven we vooralsnog dus nog doen.

Grammatica
Ik ben er nog niet uit wat ik daarmee ga doen. In principe wordt dit niet expliciet getoetst in de examens. In het college-examen moet Berend een essay kunnen schrijven in goed Engels en hij moet een gesprek in het Engels kunnen voeren. Ik heb momenteel een beetje het idee dat ze alleen maar in de war raken van de grammatica oefeningen. Dat ze zinnen die ze normaal gesproken prima zouden formuleren, ineens niet meer weten omdat ze in de war raken van termen als 'negative sentences in the simple past' etc.
Ik kijk het nog even aan, maar we doen ook al Editor in Chief, en ik denk dat dat een passendere aanpak is (fouten verbeteren in teksten in een app).

Literatuur
Er zit maar 1 literatuurles aan het einde van iedere unit, en daar zijn we nog niet, dus we hebben het nog niet uitgeprobeerd. Maar nu ik het niveau van de andere lessen zie, en zie hoe ze dingen uitleggen, denk ik dat ik ga kijken of ik genoeg heb behandeld met de Short Stories en Poetry units van Teachers pay Teachers die ik in oktober en november gepland heb staan. Daarnaast heb ik ook Literature World Masterpieces gepland staan. En natuurlijk nog de boeken voor de boekenlijst. Bij elkaar lijkt me dat wel voldoende, dus dat ga ik nog even uitzoeken en dan slaan we de literatuur vermoedelijk over.
Of ik laat het erin omdat ik het leuk vind :-) Dan proberen we het gewoon en kijk ik wel wat de kinderen ervan vinden.

Dat was de update van deze week :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten