maandag 30 september 2019

Short Story Unit

Deze maand doe ik met de kinderen een Short Story unit die ik kocht op Teachers pay Teachers.

We begonnen vandaag met het bekijken van een presentatie over de 'story arc'. Ik heb er het workbook van het Young Writers Program van NaNoWriMo bijgepakt. Bij ieder onderdeel in de presentatie, las ik de paragraaf voor uit het workbook. In het workbook staat goede uitleg over alle onderdelen van de story arc: Set-Up, Inciting Incident, Rising Action, Climax, Falling Action en Resolution. Ook staat er na iedere uitleg een deel van een verhaal waar je dat deel van het plot duidelijk in terugziet.

Vervolgens hebben we meer geleerd over annoteren. Ik had in de zomer een Annotation Guide voor ze gemaakt. We lazen een essay van Mortimer Adler over waarom je zou annoteren, keken een filmpje over hoe je dat kan aanpakken op youtube, lazen vervolgens een tekst over wat je waar kan annoteren. Ik had ook boekenleggers voor ze gemaakt met handige reminders erop over annoteren en een lijst met 'literary elements' om op te letten.

Vervolgens hebben de kinderen een korte fabel geannoteerd als oefening. Morgen gaan we het eerste korte verhaal lezen en annoteren: Thank You Ma’am van Langston Hughes.

Dit is de Short Story unit die we doen. Ik moet zeggen dat ik er veel aan toe heb gevoegd. Het ging uit van allerlei basiskennis over literaire begrippen die wij nog niet hadden. Dat heb ik dus flink aangevuld, vooral met materiaal van het Young Writers Program van NaNoWriMo en Shmoop.
Ook vond ik sommige korte verhalen iets te ver gaan om met een 12- en 14-jarige te lezen (I'm looking at you The Most Dangerous Game van Richard Connell! 😱😱😱), dus ik heb er wat uitgehaald en ook een verhaal van Roald Dahl verruild voor een ander (eentje waarin er niemand wordt vermoord ;-) ).

Dit is het Young Writers Program van NaNoWriMo, ik gebruik het middle school workbook:
https://ywp.nanowrimo.org/pages/teaching-resources

En dit is Shmoop:
https://www.shmoop.com/literature-glossary/AB

Geen opmerkingen:

Een reactie posten