woensdag 11 september 2019

Geschiedenisclub september

Vandaag hadden we hier thuis de eerste geschiedenisclub! Ik ben van plan om de komende anderhalf jaar iedere maand een geschiedenisclub te organiseren.

Het was een gezellige boel, we hadden flinke groep kinderen over de vloer. We hebben een voorstelrondje gedaan waarbij iedereen wat vertelde over hun lokale geschiedenis.

Fiene vertelde over de 'Slag bij de Geestbrug', aan de rand van de wijk waar is gevochten tijdens de 80-jarige oorlog toen enkele Spaanse troepen na Leidens ontzet naar Den Haag trokken en bij onze brug werden tegengehouden en verslagen.
Berend vertelde over Forum Hadriani, een Romeinse stad die naast onze wijk lag. De resten liggen onder een park waar we de hond wel eens uitlaten.

Daarna hebben alle kinderen een stamboom van hun eigen familie gemaakt. Ze hadden van tevoren als huiswerk al namen en geboortedata verzameld.





Tot slot hadden alle kinderen de naam van een historisch figuur naar mij gemaild en deden we een soort 'omgekeerde wie-ben-ik-quiz'. De andere kinderen mochten ja/nee vragen stellen om zo het personage te raden. De kinderen vonden het erg leuk en toen iedereen aan de beurt was geweest, wilden ze het nog een paar keer spelen! :-)
We hadden van alles aan tafel zitten, van de hond Laika, tot Ada Lovelace, tot Maarten van Rossem...

Het was nog leuker dan ik had gehoopt, en volgens mij vonden de kinderen het ook geslaagd, dus ik kijk al uit naar de volgende keer :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten