Vorige week vrijdag was Fiene ziek en had ik de wiskundeclub afgezegd. Dus vandaag gingen we weer verder met onze geometrie bezigheden.
We deden de 'Painted Cube' activiteit van Youcubed's Algebra Course. Dat was een leuke activiteit om te doen. We bouwden eerst een kubus van 4x4x4 van suikerklontjes (ok, door de vorm van de suikerklontjes werd het niet echt een kubus, maar daar konden we wel doorheen kijken ;-) ). En daarna deden we net alsof onze kubus in een emmer verf werd gedoopt en moesten we aangeven van hoeveel suikerklontjes nul zijdes waren geverfd, hoeveel suikerklontjes een zijde, twee zijdes en drie zijdes. Daarna moesten we erachter zien te komen hoeveel suikerklontjes 0, 1, 2 en 3 zijdes geverfd zouden hebben van een kubus van nxnxn. Dus hebben we een aantal kubussen gebouwd en hebben ze een opzet voor een tabel bedacht en alle gegevens in een tabel gezet. En toen konden de kinderen de formules voor n bedenken.
Bij de Youcubed werkbladen zaten ook de grafieken van de functies voor n. Een lineaire functie, een kwadratische en een exponentiële. Die laatste hadden we nog niet eerder gezien, dus die hebben we even goed bestudeerd. We hebben alle snijpunten bekeken en gekeken hoe we dat konden terugvinden in de data in onze tabel. En daarna vroegen we ons af of functie (n-2) tot de macht 2 x 6 de functie (n-2) tot de macht 3 zou snijden. We hadden het vermoeden van wel.
Dus die heeft Berend in de graphing calculator van Desmos gezet en als we genoeg uitzoomden, zagen we dat die elkaar inderdaad snijden.
Daarna hebben we een paar opgaves gemaakt uit ons Patty Paper Geometry boek en deden we een hoofdstuk over dwarsdoorsnedes uit 3D modellen uit het Math Circle boek. We maakten dwarsdoorsnedes uit een appel en uit kubusvormige blokjes kaas :-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten