Met de wiskundeclub deden we vandaag een spelletje: Snugglenumbers en deden we een hoofdstuk uit het Math Circle boek over combinatoriek.
Het spel Snugglenumbers vonden ze zo leuk dat ze niet wilden stoppen! 😀😍
Ik heb het plaatje van de website gekopieerd en 2x uitgeprint op een A4’tje. Dan kan je het spel 4x spelen, want je speelt het een keer met de streepjes links van de ‘snugglenumbers’ en dan kan je het nog een keer spelen met de streepjes rechts ervan.
Om het te spelen heb je een 10-zijdige dobbelsteen nodig, of knip - net als wij - 10 papiertjes met de cijfers van 0 t/m 9 erop. Om de beurt mogen ze een kaartje trekken en het cijfer dat daarop staat moeten ze dan allemaal ergens op hun streepjes invullen. Voor 25 staan bijv. 2 streepjes, met de cijfers die je daar op zet, moet je zo dicht mogelijk bij 25 proberen te komen. Als je er bijv. een 2 en dan een 8 hebt ingevuld, staat er 28 en ben je 3 van 25 verwijderd.
Op het einde bereken je alle verschillen en tel je die bij elkaar op. Degene met de laagste score wint 😀
Eén van de kinderen vroeg op het einde ‘Wat leren we nou van dit spel?’. Ik zei dat we hebben geoefend met plaatswaarde, aftrekken en kansrekening. Haar reactie ‘Oeh, geniepige wiskunde!’ 😂😀
Hier een voorbeeld van een - zelfgemaakt omdat ik per ongeluk te weinig had geprint - blaadje waarop gespeeld is.
Vandaag deden we met de science club het laatste deel van het laatste hoofdstuk van Middle School Chemistry.
De kinderen hebben o.a. een onbekende stof geïdentificeerd door te kijken naar hoe de stof reageerde op verschillende stoffen en die vervolgens te vergelijken met hoe andere stoffen reageren. Klinkt ingewikkelder dan het was 😉 De kinderen vonden het het leukst van wat we vandaag deden.
We hebben ook de pH waarde van water gemeten als we er CO2 in lieten oplossen door er met een rietje in te blazen. Dat heeft natuurlijk een link met de verzuring van oceanen, dus daar hebben we toen een kort filmpje over gekeken.
De kinderen waren heel enthousiast vandaag, mooi dat ze het zo leuk vonden! :-)
De kinderen hebben o.a. een onbekende stof geïdentificeerd door te kijken naar hoe de stof reageerde op verschillende stoffen en die vervolgens te vergelijken met hoe andere stoffen reageren. Klinkt ingewikkelder dan het was 😉 De kinderen vonden het het leukst van wat we vandaag deden.
We hebben ook de pH waarde van water gemeten als we er CO2 in lieten oplossen door er met een rietje in te blazen. Dat heeft natuurlijk een link met de verzuring van oceanen, dus daar hebben we toen een kort filmpje over gekeken.
De kinderen waren heel enthousiast vandaag, mooi dat ze het zo leuk vonden! :-)
Resultaten van I. en L.
Resultaten van Berend en J.
Resultaten van Fiene en C.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten