maandag 8 april 2019

The Scramble for Africa

Afgelopen weken bestudeerden we met History Odyssey imperialisme, en dan specifiek 'The Scramble for Africa'.

We lazen het boek Een wereld valt uiteen van Chinua Achebe, de gedichten If en The White Man's Burden van Rudyard Kipling, The Black Man's Burden van H.T. Johnson en een verslag van Henry Stanley over hoe hij Dr. Livingstone terugvond.

Een wereld valt uiteen gaat over een West-Afrikaanse stam die voor het eerst in aanraking komt met blanken. Dat loopt natuurlijk niet echt goed af, en bovendien hadden deze stammen enkele onaangename gewoontes (bijv. tweelingen die werden geboren in het bos achterlaten 😲 en nog meer narigheid). Dus ik twijfelde van tevoren of ik het boek wel zou voorlezen en terwijl ik zat te twijfelen schreef een thuisonderwijsmoeder op de History Odyssey fb groep dat ze het boek alvast had gelezen en dat zij een alternatief zocht voor haar kinderen.

Ik heb uiteindelijk besloten het wel te proberen, maar door het voor te lezen, zodat ik gewoon kon stoppen als het te naar zou worden of stukjes kon overslaan als ik ze te eng of gruwelijk vond. Uiteindelijk heb ik maar een paar zinnen overgeslagen, dus dat viel mee!
Ik ben blij dat we het hebben gelezen, het geeft een uniek beeld van kolonialisme vanuit het perspectief van een Afrikaanse stam.

De kinderen moesten een worksheet over imperialisme invullen, maar dat leek me best een pittige opdracht. Om alles wat we hadden geleerd nog even goed op een rijtje te zetten, pakte ik ons boek 'History of the World Map by Map' erbij en las de pagina's voor over Afrika in koloniale tijden. Dat gaf een goed overzicht van alle gebeurtenissen waar we over hadden gelezen. En ook leuk: er werden allemaal bronnen in genoemd die we al hadden gelezen, zoals het gedicht The White Man's Burden en Stanley en Dr. Livingstone. Ik zeg: goed thuisonderwijs ;-)

Hierna gaan we verder met de Britten in India, vanavond beginnen we met het lezen van The Jungle Book :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten