maandag 8 april 2019

Biologie voor jou

Voor biologie gebruik ik voor de onderbouwstof RSO Biology 2, dat is een lesmethode gemaakt voor thuisonderwijzers. Ik word er wel gelukkig van, heel gebruiksvriendelijk allemaal :-)
Maar om het niveau naar eindexamen vwo te krijgen was ik nog niet helemaal tevreden. Ik was dit jaar begonnen met Life on Earth van E.O. Wilson om het naar eindexamenniveau te krijgen, ik vond het prima, maar Berend niet. Niet omdat het niet goed is, maar ik denk omdat hij het gewoon te hard werken vond :-) Daarna ben ik verder gegaan met materiaal van VO-content. Ik vond het rommelig. Veel links die niet meer werkten, en verwijzingen dat we iets uit een kennisbank moesten lezen, maar dan was het altijd heel onduidelijk welke pagina's we moesten lezen, dus we lazen altijd te veel of te weinig :-S

Ik was van plan om Biologie voor jou (een lesmethode voor scholen) voor de examens te gebruiken als review. Daarvoor had ik voorafgaand aan de examens een aantal maanden ingepland. Om te zorgen dat ze geen 'vwo gaten' zouden hebben en om te zorgen dat we de stof ook goed in het Nederlands zouden behandelen.
Omdat het materiaal voor bovenbouw vwo niveau dat ik tot nu toe gebruikte nog niet echt naar mijn wensen was, heb ik de Biologie voor jou boeken nu gekocht en gaan we er nu alvast mee aan de slag.
Ik gebruik nu het hoofdstuk uit RSO als introductie op een onderwerp en ga daarna verder in het Biologie voor jou boek voor de bovenbouwstof. Vandaag begonnen we! 

Afgelopen weekend heb ik thema 1 van 4 vwo ingepland voor deze maand. We doen deze week hoofdstuk 1 en 2 uit het eerste thema. Het viel me niet mee hoe het boek is opgezet. Ik vind de tekst sowieso gortdroog, dus daar word ik al niet echt happy van. Maar nog irritanter, als je de tekst hebt gelezen, kun je op basis daarvan onmogelijk de vragen beantwoorden :-S Oude frustraties van toen ik zelf op de middelbare school zat komen weer boven, toen vond ik dat ook al zo ontzettend irritant...

Voorbeeld: bij een van de vragen staat een plaatje van een microscoop en moet je alle 20 zoveel onderdelen ervan benoemen. Maar nergens in de tekst worden die onderdelen genoemd. Dat is toch stom?
Ik heb om de stof voor te bereiden dus alle informatie erbij gezocht die je nodig hebt om de vragen te kunnen beantwoorden. Veel dingen van biologiepagina.nl gehaald en wat van VO-content.

De docentenlicentie die bij het materiaal hoort heb ik bij Malmberg besteld, maar dat duurt nog even voor ik die krijg. Ik ben benieuwd wat ik daarin ga vinden, of de informatie om de vragen te kunnen beantwoorden daar misschien in staat. En dat docenten die dan in de lessen behandelen? Of dat de docenten op scholen dat er ook allemaal bij moeten verzinnen? We zullen het zien! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten