maandag 8 april 2019

Leren schrijven met Pixar Shorts

In de geschiedenismethode die we gebruiken, krijgen de kinderen behoorlijk wat schrijfopdrachten, samenvattingen, essays, ze vinden het behoorlijk lastig nog.
In die mate dat ze er een beetje op begonnen te blokkeren, ook al maakte ik de opdrachten vaak wat eenvoudiger voor ze. Blokkeren en mopperen is niet zo heel constructief, dus voordat ze weer een stukje moesten schrijven over het boek over kolonialisme in West-Afrika dat we net uit hebben, heb ik maar even een zijspoor bedacht.

We keken naar deze Pixar Short en vervolgens vroeg ik de kinderen om een voor een een samenvatting van het verhaal te geven in 30 seconden. Dat werd al snel vrij hilarisch 😄 En ze deden het nog helemaal niet slecht ook!

Daarna zei ik dat ze net moesten doen of ze een essay gingen schrijven over het filmpje en dat ze een 'topic sentence' en drie 'main ideas' moesten bedenken. Geen heel essay schrijven, alleen deze bouwblokken van een essay opschrijven. Ook dat lukte goed. Berend was nog wel wat aan het mokken en zei dat het een 'stom filmpje was'. Maar toen heb ik hem gezegd dat hij dat maar moest omzetten in een goede topic sentence en drie main ideas, haha! 😂 En toen ging hij netjes aan de slag.

Het is nog niet het niveau dat ze een fatsoenlijke samenvatting of een essay kunnen schrijven, maar als ze iets mondeling goed kunnen samenvatten, is dat een mooi begin voor een samenvatting schrijven. En als ze een topic sentence en main ideas kunnen bedenken, hebben ze al een goed begin voor een outline van een essay.

Dus ik ben happy met deze vooruitgang! Ik vond het een geslaagde aanpak om de weerzin die ze tegen schrijven aan het ontwikkelen waren in de kiem te smoren :-)

Er zijn nog genoeg Pixar Shorts om dit nog een paar keer met de kinderen op deze manier te oefenen, dus ik denk dat we het de komende weken nog een paar keer gaan doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten