dinsdag 12 maart 2019

Geschiedenis van de Lage Landen

We lazen een oud geschiedenisboek van Jaap ter Haar over Nederlandse geschiedenis: Geschiedenis van de Lage Landen - In den beginne (dat is deel 1 in een serie van 4).

Het is een oud boek, en hoewel we de editie uit 2004 lazen, is het taalgebruik wat ouderwets. Dat leest lastig voor, er staan veel woorden in die we nu nog zelden gebruiken, maar vooral een iets andere volgorde in de zinnen.
En de informatie zal ook op plekken wel wat verouderd zijn. Ik heb er niet echt onzin in kunnen vinden, maar dat kan ook aan mijn kennis van de Nederlandse geschiedenis liggen 😅


Het leuke aan dit boek vind ik dat het echt een doorlopende lijn beschrijft vanaf de prehistorie tot, in dit deel, het einde van de middeleeuwen. Dat vind ik wel een goede tegenhanger van al het tegenwoordige 'vensters van de canon' geschiedenisonderwijs waarin er van het ene na het andere tijdsvenster wordt gehopt en ik de rode draad niet kan volgen omdat dat weggelaten wordt.

Een nadeel van het boek is dat er echt wel behoorlijk veel gruwelijkheden in worden beschreven. In explicietere bewoordingen dan ik aangenaam vind, martelen, vierendelen, tong uitsnijden 😲 Dat is dan wel weer het voordeel van een boek voorlezen, als het me te bar werd, sloeg ik de zinnen gewoon over 😁

De kinderen vonden het een goed boek. Geen idee waarom eigenlijk, het was best een pittig, lang boek! ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten