maandag 4 maart 2019

Fiene bewijst

Die kleine hier thuis - die langer is dan ik ;-) - redeneerde mij en Berend er vandaag mooi even uit ❤️❤️❤️

We deden de opdrachten van Parallel en kregen onderstaande vraag.

Als je een getal XY hebt dat uit de twee verschillende cijfers X en Y bestaat, en je doet X tot de macht X plus Y tot de macht Y, is dat dan groter/kleiner/gelijk aan X tot de macht Y plus Y tot de macht X?

Ik zat nog te puzzelen, Berend had de vraag nog niet helemaal goed geïnterpreteerd, en Fiene zag het al!

Ze had een betere oplossing dan we bij de antwoorden kregen. Ze zei: als het twee verschillende cijfers zijn, dan is de een altijd groter dan de ander, en als je het kleine getal tot de macht van het grote getal doet, dan is de uitkomst kleiner dan wanneer je het grote getal tot de macht van het grote getal doet. Trotse moeder!, dus nu mocht ik even pronken met mijn lieve kleintje 😃❤️


Geen opmerkingen:

Een reactie posten