vrijdag 8 februari 2019

Wiskundeclub week 18

Ik had al vaker naar de Desmos website gekeken, maar vond het er nogal ingewikkeld uit zien 😀
Ik heb me er vorige week voor de wiskundeclub toch maar aan gewaagd :-) En het valt reuzemee! Je hebt twee verschillende websites: learn.desmos.com waarop je zelf als docent lessen kunt maken; teacher.desmos.com waarop je kant-en-klare activiteiten kunt vinden.

Dat zelf activiteiten maken ziet er nog steeds te ingewikkeld uit om aan te beginnen ;-) Maar het 'teacher' deel is heel bruikbaar.

Vorige week hebben we met de wiskundeclub een lineaire functie en een exponentiële functie in een grafiek gezet. Vandaag hebben we verder geoefend met lineaire functies met de activiteit 'Match My Line'. We deden alleen de eerste paar challenges, was leuk om te doen!

Later op de dag waren Fiene en C. wel erg enthousiast over de oefeningen voor het delen van breuken door breuken. Ze wilden niet meer stoppen! :-)



Vorige week hadden we oefeningen over het delen van breuken gedaan uit het grade 5 boek van Mindset Mathematics.

De oefeningen die ze vandaag zo leuk vonden komen van Visual Fractions.

Afgelopen tijd hebben we tijd besteed aan het rekenen met breuken. Ik ben in november begonnen met 'Fraction Talks' tijdens het begin van de wiskundeclub, als we normaal gesproken een dot talk of number talk deden.

In het begin kon nog niet iedereen goed mee met het oplossen van de gekleurde plaatjes. Dus heb ik eerst een paar werkbladen gemaakt waarbij de kinderen zelf een bepaald deel moesten inkleuren. Dat ging een stuk beter, en daarna gingen de plaatjes van de Fraction Talks ook goed :-)

Inmiddels hebben we het stadium bereikt dat de kinderen zeggen 'Delen door een breuk hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde? Wat ingewikkeld, dat kun je toch gewoon uitrekenen!', hahaha! Ze blijven me iedere keer verbazen :-)

We moeten nog wat tijd besteden aan het vermenigvuldigen van breuken, en dan af en toe wat blijven herhalen, maar verder zijn we nu wel klaar met dit onderwerp.

Verder heb ik ze het boekje 'One Grain of Rice: A Mathematical Folktale' voorgelezen. En zijn we daarna gaan rekenen met exponenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten