vrijdag 1 februari 2019

Wiskundeclub week 17

Ik heb Fiene en C. vandaag alle manieren waarop ze een breuk zagen laten tekenen op een vel papier. Dit is hun poster van 2/5.

Daarna hebben we opdrachten gedaan om het delen door een breuk inzichtelijk te maken uit ons Mathematical Mindset boek.

Vervolgens heb ik ze twee visual patterns laten oplossen. Ik had visual patterns van een lineaire functie en een kwadratische functie uitgezocht. Nadat ze daarvoor de formules hadden opgesteld, heb ik ze van allebei een grafiek laten tekenen.

Dat was een goede oefening voor het bepalen van de schaal van de x-as en y-as. Ik heb ze de coördinaten van stap 1 t/m 10 in een tabelletje laten zetten en die stappen hebben ze vervolgens in een grafiek uitgezet.

Daarna hebben we bestudeerd hoe de verschillende lijnen groeien en hoe je dat kunt vergelijken met de groei van de patronen.
Ook hebben we nog wat extra in detail naar de lineaire functie gekeken. Wat doet het getal voor de n? Wat doet het getal dat je bij n optelt?

Ik vond het een hele goede introductie in lineaire en kwadratische functies, want het sloot nauw aan op de visual patterns waar ze al heel handig mee zijn.

Ik gebruikte patterns 15 en 16 van http://www.visualpatterns.org




Geen opmerkingen:

Een reactie posten