zaterdag 16 november 2019

Plutarchus

Berend was wel geïnteresseerd in Plutarch's Lives. Dus hebben we daar wat mee gedaan. Het is een boek geschreven door Plutarchus over levens van bekende Grieken en Romeinen.

Wildwood Curriculum schrijft over Plutarch: ‘Parallel Lives were seen, not necessarily as history (and indeed many of the historical facts presented by Plutarch are quite questionable) but as stories of virtue and villainy. They are meant to be read a tales of leadership and morality.’

Heel Plutarchus lezen vond ik wat veel tijd kosten, dus we hebben twee van de levens en de bijbehorende vergelijking gelezen.
Op wikipedia staat een overzicht van de Grieks/Romeinse combinaties.

Wij lazen twee levens in de 'kinderversie' en de vergelijking in een oude Engelse vertaling. We deden Aristides & Cato the Elder :-)

Aristides en Cato the Elder:
We lazen eerst een hoofdstuk uit een boek uit de bieb: De Griekse oudheid in 50 levens: Themistocles (bevat deel over Aristides), p. 75

Daarna lazen we over Aristides op deze website, ik krijg hier geen goede link naar, klik in de index op 'Rosalie Kaufman' en klik dan op 'Our Young Folks' Plutarch' en kies dan voor 'Aristides'.

Zelfde probleem met de link, kies nu voor 'Marcus Cato'.

Ik moest ze toen natuurlijk ook Cato's bekende uitspraak laten zien: 'Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden.' Op de bijbehorende wikipedia pagina staat ook nog een borstbeeld van Cato, doet mij een beetje denken aan een Ork uit In de ban van de ring ;-)



En toen moest ik ze natuurlijk ook Marianne Thieme's standaard slotzin laten zien: 'Voorts zijn wij van mening dat er een einde moet komen aan de bio-industrie.'

Daarna lazen we de Comparison.

Het was al met al niet alleen een geschiedenisles, maar ook maatschappijleer, psychologie, oorlogskunde en Engelse les (vooral met die oude vertalingen ;-) ).

Ik had nog meer voorbereid, maar daar zijn we niet aan toe gekomen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten