woensdag 13 november 2019

Geschiedenisclub november

Deze maand ging de geschiedenisclub over voorwerpenanalyse en oefenden de kinderen hun historische vaardigheden in het beoordelen van bronnen.

Iedereen nam een voorwerp mee van huis en vertelde daar iets over. Er kwam van alles op tafel, van een Romeinse munt tot oude LEGO poppetjes, heel leuk! :-) We hebben de voorwerpen uitgebreid bestudeerd en besproken.

Daarna deden we de activiteit 'Lunchroom Fight I & II' van de Stanford History Education Group, waarvan ik de werkbladen in het Nederlands had vertaald. Daarin moet je allerlei getuigenverklaringen beoordelen en uiteindelijk aanwijzen wie schuldig is aan het starten van het gevecht in de kantine en geschorst moet worden. Ik heb eerst maar uitgelegd wat 'schorsen' betekent, want dat is voor de meeste thuisonderwijskinderen een onbekend begrip ;-)
We hebben er uitgebreid over gediscussieerd, uiteindelijk waren de kinderen heel eensgezind over wie er geschorst moest worden :-)





Daarna gingen we verder met voorwerpenanalyse. De kinderen kregen in hun werkblad een foto van een voorwerp en mochten vertellen wat ze over het voorwerp dachten te weten en welke vragen ze erover hadden. Daarna vertelde ik over wat het voorwerp was, het was het zwaard van Ommerschans :-)

Ik had nog een activiteit voorbereid over voorwerpenanalyse, maar daar kwamen we niet meer aan toe, dus die bewaar ik voor een andere geschiedenisclub.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten