vrijdag 8 november 2019

Online bijeenkomsten voor thuisonderwijskinderen

Ik wilde het even hebben over online bijeenkomsten organiseren voor thuisonderwijskinderen. Ik ben daar dit jaar voor het eerst mee begonnen. Een maandelijkse Engelse boekenclub voor thuisonderwijskinderen van 12 jaar en ouder. En ik deel graag onze ervaringen tot nu toe :-)

Deze week deden we voor de tweede keer een Engelse boekenclub. We lezen iedere maand een boek en komen dan online samen via Zoom en bespreken het boek.

Het is de eerste keer dat ik iets online organiseer voor kinderen. Ondanks dat ik inmiddels al best wat ervaring heb met het organiseren voor groepen kinderen - wiskundeclub, science club, etc. - is dit toch wel heel andere koek. Het is nog wat lastiger dan ik van tevoren had verwacht. De meeste kinderen vinden het doodeng om met zo'n Zoom gesprek mee te doen! Mijn eigen kinderen ook :-)

Dus de eerste keer begon stroef, naarmate het gesprek vorderde, ging het iets beter en aan het einde hadden we toen wat interessante uitwisselingen.

Deze tweede keer ging ook al weer een stuk beter. De kinderen die er de vorige keer bij waren, durfden nu allemaal in beeld te verschijnen en iets bij te dragen. Er was een kind bij dat er de eerste keer niet bij kon zijn en die nu niet in beeld durfde en niets durfde te zeggen, maar diegene vond het leuk om mee te luisteren en gaat volgende keer ook proberen mee te praten.

Nougoed, je hoort het al wel, zoiets is nog niet eenvoudig om van de grond te krijgen!

Als iemand iets organiseert, zie ik op facebookgroepen wel eens suggesties voorbijkomen van mensen om dat online te doen omdat het anders te ver rijden is. Ik denk dat het goed is om te weten dat zoiets online organiseren nog helemaal niet zo makkelijk is. Maar wel mogelijk, vooral met wat doorzettingsvermogen en als je het niet eenmalig doet, maar vaker zodat de kinderen eraan kunnen wennen.

Ook kan ik me voorstellen dat het handig zou zijn om een eerste bijeenkomst wel in real life te doen, zodat de kinderen elkaar al leren kennen en wennen aan wat er tijdens de bijeenkomsten wordt gedaan. En dan de vervolgbijeenkomsten via Zoom.

Ik hoop dat we wat meer ervaring gaan opdoen met dit soort online bijeenkomsten, en dat we daar als thuisonderwijsgemeenschap steeds beter in gaan worden. Want ik zie er ook wel duidelijk voordelen aan, vooral omdat er maar zo weinig (oudere) thuisonderwijskinderen zijn in Nederland, is dit toch wel een erg praktische manier om toch een groepje bij elkaar te vinden.

De eerste keer hadden we het over het boek How to Read Literature Like a Professor, deze keer lazen we het boek The War That Saved My Life van Kimberly Brubaker Bradley.

Fiene had dat boek eerder al eens gelezen en had dat ingediend als verzoekje om met de boekenclub te gaan doen. Een erg mooi boek over een meisje dat samen met haar broertje uit Londen wordt geëvacueerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Iedereen was er enthousiast over! :-)

Sommige kinderen hadden de Nederlandse vertaling gelezen, wij hadden naar het Engelstalige luisterboek geluisterd. Die had ik gekocht via bol.com omdat ik naar de kaakchirurg was geweest en voorlezen even wat minder aantrekkelijk was.
Er is ook een tweede deel: The War I Finally Won (of in de Nederlandse vertaling: De oorlog die ik eindelijk won). Die willen we nu ook graag lezen :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten