vrijdag 7 augustus 2020

Terugblik 2019-2020

Vorig jaar schreef ik een terugblik op het schooljaar 2018-2019, hierbij het vervolg: 2019-2020! :-)

Afgelopen schooljaar was voor Berend het tweede jaar bij de voorbereidingen voor zijn eerste staatsexamen (wat hij gehaald heeft! :-) ). We moesten flink doorwerken voor biologie en we kregen er ook twee vakken bij, namelijk Engels en geschiedenis. Daar gaat Berend in 2021 examen in doen en de voorbereidingen spreiden we net als voor biologie over 2 jaar uit.
Dat betekende dat Berend flink wat extra uren per week aan de slag moest, dat was nog flink wennen... Uiteindelijk kwamen in de loop van het schooljaar op een vast dagschema waarbij we iedere dag op dezelfde tijdstippen samen aan de slag gingen. En als we dan samen klaar waren, ging hij zelfstandig aan de slag met zijn 'huiswerk'. Dat werkte wel goed, want eerder hadden we wat problemen om genoeg tijd per dag aan de studie te zitten en dan raken we snel achter op de planning.

Fiene deed aan het begin van het schooljaar nog mee met wiskunde, geschiedenis en Engels, maar ze vond het niet gezellig om met Berend samen te doen en het tempo lag ook hoger dan zij leuk vond. Ze was toen nog maar 12 jaar, dus ik vond het ook echt niet nodig dat ze mee deed, dus daar zijn we toen mee gestopt.

Biologie

Ik had in het eerste voorbereidingsjaar behoorlijk wat tijd verspild aan het vinden van een manier om Berend's biologiekennis naar eind vwo-niveau te krijgen. Zie ook deze post van dat jaar. Ik had RSO Biology 2 voor de onderbouwstof, maar worstelde nog wat met wat ik kon gebruiken om hem naar het goede niveau te krijgen voor zijn vwo staatsexamen. Uiteindelijk ben ik dus overgestapt op Biologie voor jou van Malmberg. We begonnen er eind dat schooljaar aan, dus had ik nog weinig tijd in het schooljaar 2019-2020 om alle drie de bovenbouw jaren door te werken :-S Dat was dus keihard werken. Dat is wel wat ten koste gegaan aan de tijd die we aan geschiedenis en Engels hebben besteed.

We hadden een standaardwerkwijze: we lazen de paragraaf in het Biologie voor jou boek, dan keken we het bijbehorende filmpje van NGbiologie op YouTube, dan deden we de opgaves op biologiepagina.nl, ik vulde het nog wat aan met wat extra filmpjes en experimenten en dergelijke. En daarna maakte Berend online de vragen van die paragraaf uit het Bvj boek. Die keken we dan later samen na. Werkte prima :-)

Af en toe deed Berend een oud examen om te oefenen en dat ging hem goed af. Onze tactiek was om goed te oefenen op de schriftelijke examens, zodat hij een eventueel lager cijfer voor het mondeling daarmee zou kunnen compenseren. Daarvoor lagen we goed op schema.

In februari deed Berend een examentraining bij SSL in Leiden. Een andere thuisonderwijsmoeder had dat aangeraden. Berend heeft drie dagen geoefend op examenstof, ging heel goed!

En toen kwam corona :-( En werd het schriftelijk examen geschrapt :-( Dat was een grote teleurstelling. Nu bleef alleen het mondeling examen in juli over en werd Berend's eindcijfer volledig afhankelijk van hoe hij het op dat ene moment met die bepaalde examinator zou doen :-( Er kwam voor Berend geen herkansingsmogelijkheid, dus als hij zijn mondeling niet goed genoeg zou doen, zou hij het volgend jaar opnieuw moeten doen :-(
Nougoed, we hebben ons snel weer bijeengeraapt. We hebben de examentraining gestopt, want 4 maanden examentrainen is natuurlijk overdreven. Ik ben op zoek gegaan naar een biologiedocente met staatsexamenervaring die een keer met Berend een mondeling zou willen oefenen. Gevonden en dat was een hele goede oefening! Ik heb allerlei examentrainingsdingen met Berend gedaan. Waaronder een nieuw YouTube kanaal, een biologiedocente maakte speciaal voor de mondelinge staatsexamens biologie een serie video's. Het niveau was niet helemaal vwo, maar het was toch goed om op die manier wat stof voorbij te laten komen die alleen in het mondeling examen zit. Ook heb ik Berend een paar casussen laten oefenen. 

En toen kwam de grote dag, en hij haalde het! Hij was zelf niet helemaal tevreden over zijn cijfer, maar met alle tegenslag en zijn 15 jaar vonden wij het echt heel knap gedaan :-) Hij had wat moeite met de manier waarop de examinator vragen stelde, begreep niet echt waar hij heen wilde met zijn vragen. Bovendien had hij enkele basisvragen niet goed beantwoord. Hij heeft het gehaald op het goed beantwoorden van de inzichtvragen.

1 down, 9 to go ;-)

Engels

Ik had een flinke stapel aan materiaal voor Engels klaarliggen voor Berend :-) Maarja, dat pakte niet fantastisch uit, sommige dingen werkten in de praktijk niet zo goed, andere dingen wilde hij niet doen...
Ik heb als basis de lesboeken Of course van Malmberg. Net als Biologie voor jou is het makkelijk om mee te werken. De digitale licentie werkt gewoon, antwoordenboek is goed.
Maar het materiaal is niet echt heel geschikt voor ons. Voor de grammatica en andere achtergrondinfo is er een 'Reference Guide' bij. Gortdroog. Ik kan het Berend laten lezen, en hij steekt er letterlijk niets van op. Het blijft gewoon niet hangen. Nutteloos dus. 
Ander probleem: Berend's woordenschat is prima in het Engels, maar bij woordenschat oefeningen willen ze dat je het woord gebruikt dat in de woordenlijst van dat hoofdstuk staat, niet een synoniem dat ook goed is. Werkt heel demotiverend. Nog een probleem: Berend weigert de schrijfoefeningen te doen en Engels met mij spreken om te oefenen kan ik al helemaal vergeten.

De redding kwam in november toen we met 2 andere gezinnen een co-op begonnen. Berend en Fiene doen allebei mee. We komen 1 dag in de week bij elkaar. Ik geef de vijf kinderen 's ochtends wiskunde en een Canadese thuisonderwijsmoeder geeft de kinderen 's middags English Class. Dan zit Berend honderduit te kletsen in het Engels en hij doet braaf alle schrijfopdrachten mee. Pfffft, dat gelukkig ook weer opgelost :-)

Voor schrijven had ik Writing the Classical Way. Ik heb Berend er dus maar een paar opdrachten van kunnen laten maken. Ik vond het een leuke methode. Maargoed, we hebben het weggelegd toen hij met de English Class tijdens co-op begon.

Voor grammatica had ik een app op de iPad. Met die methode wordt er iedere keer een spelling- of grammaticaregel behandelt en daarna krijgt hij een tekst waarin fouten staan die passen bij die regel. Die fouten. moet hij zoeken en verbeteren. Vindt hij een stuk leuker dan de grammatica-oefeningen in het Of course boek en de uitleg in de Reference Guide.

Voor literatuur had ik verschillende dingen gepland. Ten eerste een maandelijkse online Engelse boekenclub. Dat hebben we het hele jaar gedaan met een groepje andere kinderen. Heel fijn, want heel corona-proof, dus we konden na maart ook nog doorgaan. Ik heb qua niveau niet echt boeken kunnen lezen met deze groep die geschikt zijn voor zijn boekenlijst, maar we hebben wel veel geoefend met praten over boeken en we hebben wel boeken gelezen die richting het niveau gaan dat hij moet lezen voor zijn lijst. Zoals Animal Farm en The Curious Incident of the Dog in the Night-time.

Daarnaast had ik ook een dik boek over wereldliteratuur. Ik vond het hartstikke leuk, maar de kinderen hadden maar weinig belangstelling. Dus die is in de kast beland. Misschien dat Fiene er later nog wel wat mee wil of zo :-)
Tijdens English Class met de co-op behandelen ze ook literatuurtermen en komend schooljaar gaan ze samen twee boeken en een toneelstuk lezen dat Berend op zijn lijst kan zetten. Dus daarmee komen we al een heel eind.

Ik heb verder nog verschillende dingen uitgeprobeerd om Berend's spelling te verbeteren. Een paar dingen was Berend geen fan van. Beter Engels vond hij leuk om te doen. Dat hebben we een tijdje iedere dag gedaan. Maar inmiddels scoort hij al weken iedere dag 100%, dus dat heeft niet zoveel zin meer. Geen idee wat we nu gaan doen op dat vlak :-)

Dus uiteindelijk pakt hij best een boel op tijdens de English Class en doen we thuis samen vooral het oefenen van leesvaardigheid. Op het schriftelijk examen wordt namelijk alleen leesvaardigheid getoetst. Daar gebruik ik nog steeds de boeken van Of course voor. Ook het stukje literatuurgeschiedenis uit deze boeken gebruik ik nog. Verder schrap ik bijna alle grammatica, woordenschat, spraak en schrijfopdrachten uit Of course.

Geschiedenis

Aaah, geschiedenis, favoriet bij ons allebei :-) De enige klacht die Berend er over heeft is dat hij vindt dat ik te veel extra's in plan 😇
We zijn in september begonnen met de geschiedenisclub. Berend vroeg daar al jaren om, maar ik had voor de science clubs altijd veel inspiratie voor onderwerpen, maar niet voor geschiedenis. Tot ik op een gegeven moment in 1x een hele lijst met ideeën opschreef. Dus toen ben ik bij ons thuis een maandelijkse geschiedenisclub gaan organiseren. Wat pakte dat leuk uit! Hele leuke groep kinderen die iedere maand enthousiast met de opdrachten aan de slag gingen. Ik vond het heel geslaagd :-) Tot corona kwam, want toen kon ik alleen nog online verder. Ik heb maart-juni online gedaan, dat was leuk om met de kinderen te doen. Beter dan niets, maar natuurlijk lang niet zo leuk als gezellig met elkaar om de tafel. In september wil ik heel graag weer verder bij ons thuis.

Voor geschiedenis heb ik Geschiedeniswerkplaats van Noordhoff. Daarnaast heb ik ook het tekstboek en de online leerlinglicentie van Sprekend Verleden. Ik had overwogen om Sprekend Verleden als basis te nemen, maar zij weigeren om het docentenmateriaal aan thuisonderwijzers te verkopen, heel onsympathiek. Dus heb ik Geschiedeniswerkplaats als basis genomen en dat aangevuld met Sprekend Verleden materiaal en allemaal andere dingen :-)

Berend wilde zelf graag een lesmethode die gewoon de examenstof doorwerkt. Ik vond dat zelf natuurlijk niet interessant genoeg, maar ik heb braaf geluisterd en heb Geschiedeniswerkplaats uitgezocht voor hem omdat in die methode heel systematisch de examenstof wordt behandeld. Een boek met de 10 tijdvakken en daarna een boek met de historische contexten en dan wat losse katernen. De stof is wat saai gebracht en ik mis een beetje het verhaal, de rode draad. Daar is Sprekend Verleden beter in. Ook was het bij Geschiedeniswerkplaats een teleurstelling dat de online leerling licentie niet werkte, wellicht dat wat meer telefoontjes naar de helpdesk hadden kunnen helpen, maar plug & play is het in ieder geval niet. Het antwoordenboek bij Geschiedeniswerkplaats (de antwoorden op de hoofdstukvragen) vond ik ook niet goed. Het was nooit echt duidelijk te zien aan een vraag of er een lang of kort antwoord werd verwacht, in het antwoordenboek varieerde dat ten eerste enorm en waren de antwoorden ook regelmatig wat warrig opgeschreven. Niet te vergelijken met het niveau van de antwoorden van Malmberg, die zijn duidelijk en consistent en sluiten goed aan op het antwoordenmodel van de eindexamens.

We hebben inmiddels een werkwijze gevonden: bij het begin van iedere paragraaf kijken we de bijbehorende aflevering van het YouTubekanaal JORTgeschiedenis, daarna het deel van Sprekend Verleden dat er bij hoort. Dan doen we allerlei opdrachten en kijken we filmpjes, die haal ik hier vandaan:
- Een selectie van de activiteiten van de online leerling licentie van Sprekend Verleden
- Lesmateriaal van Zinn Education Project
- SchoolTV: de tijdvak filmpjes
- Als Hans Goedkoop een serie heeft gemaakt over dat tijdvak, kijken we die ook :-)
- Tijdens de herdenkingen van 75 jaar vrij hebben we ook de bevrijding van Nederland van maand tot maand gevolgd in de bevrijdingskranten van 75 jaar vrij. En de bevrijdingsjournaals van de NOS.
- Op de NOS keken we ook de Srebrenica journaals.
- En natuurlijk lazen we ook allerlei historische romans!

Ten slotte lezen we dan de stof in Geschiedeniswerkplaats, meestal hebben we de onderwerpen die daar in staan dan al wel voorbij zien komen en is het een overzicht/herhaling. Dan maakt Berend de vragen uit het Geschiedeniswerkplaats boek en dan zijn we weer klaar voor de volgende paragraaf :-)

Ik had in eerste instantie de Crash Course filmpjes allemaal ingepland omdat Berend die zo leuk vindt, maar dat was geen succes. Hij zei dat hij ze al zo vaak had gezien dat hij ze uit zijn hoofd kende. Dat was ook zo 😂 In plaats daarvan zijn we de SchoolTV filmpjes en series als De gouden eeuw gaan kijken.

We hebben nu bijna tijdvak 8 af, terwijl we tot en met 10 af hadden moeten hebben volgens de planning, dus we moeten een beetje doorwerken.

Wiskunde

Zoals Berend het altijd zegt 'Keihard huilen!'. Het was natuurlijk heel jammer dat de wiskundeclub van het jaar hiervoor gestopt was. Ik wilde graag weer een groepje kinderen vinden om samen wiskunde mee te doen. Veel leuker dan alleen met Berend en Fiene :-) Ik heb met Berend afgelopen jaar Parallel gedaan en we zijn verder gegaan met NASA Algebra 2. En vanaf november zijn we natuurlijk met de co-op een nieuwe wiskundeclub begonnen, dus dat was zoals Berend het zou zeggen 'Heel veel happiness!' :-)
Met de wiskundeclub doen we eigenlijk vergelijkbare dingen als het jaar ervoor: Number Talks, Math Circle, Youcubed en NRich activiteiten etc. Mathigon is een nieuwe website die ik ook leuk vind en waar we ook wat van gedaan hebben.

Ergens in de lente was ik klaar met NASA Algebra 2. De uitleg die ik bij het NASA boek gebruikte (die er ook bij hoorde) was heel slecht, geen manier waarop ik Berend wiskunde wilde leren. Dus zijn we aan de slag gegaan met Algebra 1 van Match Fishtank. Dat was leuk :-) Kost wel best wat voorbereidingstijd, maar dat leverde wel leuke wiskunde op.

Begin 2020 ben ik begonnen met het ontwikkelen van een rekenlesmethode. Twee andere thuisonderwijsgezinnen testen het materiaal. Om te kijken of goed werkt en het leuk is :-) Fiene en Arnaud testen het samen ook. Zij zijn echter nog niet zo ver, maar zijn nu in de zomervakantie een beetje aan het bijwerken. In die lesmethode behandel ik alle rekenstof op ongeveer 2f niveau, dus dat is leuk voor Fiene om te oefenen. Sommige dingen zijn wat makkelijk, daar vliegt ze doorheen, maar de meeste opdrachten heb ik zo gemaakt dat je ze op verschillende niveaus kan doen, dus die vindt ze leuk om te doen.

Maatschappijleer

Zo door het jaar heen hebben we van alles gekeken en geluisterd en over gediscussieerd. Ik heb wat voorbeelden op mijn fb pagina voor maatschappijleer staan. 
Tijdens de corona-crisis ontdekte ik een pagina van SchoolTV waarop allemaal series staan voor middelbare scholieren. Heel leuk! We kijken iedere avond voor we gaan slapen samen een aflevering. Gezellig en leerzaam :-)

Spaans

Komend schooljaar gaan we pas echt van start met Spaans leren, maar we hebben afgelopen jaar al wat dingen gedaan:
- Duolingo
- Coffee Break Spanish
- Beter Spaans

Schiet nog niet echt op zo, dus daar moeten we komend jaar echt goed mee aan de slag :-)

Nederlands

Vooral Fiene is weer lekker bezig geweest met schrijven afgelopen jaar. Tijdens de corona-crisis schreef ze samen met een thuisonderwijsvriendinnetje een boek. Ze werkten in een gezamenlijk Google document terwijl ze via whatsapp videobellen met elkaar overlegden 😍

Daarnaast deden Berend en Fiene samen 4 dagen lang online filmkamp en we hebben een paar keer een serie met Raadgedicht gevolgd. En Fiene volgde een workshop gedichtenschrijven via Taalbaas.nu.

Aan het begin van het jaar heb ik nog wat grammatica met ze gedaan, maar daar hadden ze nog niet zoveel zin in, dus dat heb ik nog maar even laten liggen. 

Build Your Library

Een tijdje terug was ik bezig met een lijstje maken met lesmateriaal dat ik komend schooljaar voor Berend nodig had. Ik vroeg toen aan Fiene of zij ook nog iets zou willen. Zij zei toen 'Boeken lezen!'. Ik moest toen gelijk denken aan curriculum zoals Build Your Library dat 'literature-based' is, wat wil zeggen dat boeken lezen centraal staat in het curriculum. Ik liet haar levels 7, 8 en 9 zien en vroeg of ze iets zag dat haar leuk leek. Ze was gelijk enthousiast over level 8. Dat heeft als thema History of Science 😍 Daar ben ik dus ook heel enthousiast over ;-) Er zit allemaal natuurkunde, scheikunde, astronomie en wiskunde in :-)

Ik heb het level voor haar gekocht en heb de boeken voor de eerste weken verzameld. Voor de zomervakantie waren we al begonnen. We vonden het allebei erg leuk! En dan met name de boeken lezen, de extra activiteiten die erbij zitten vindt Fiene wat minder, dus die heb ik geschrapt. Behalve het 'Memory Work', dat vinden we allebei wel heel leuk. De documentaires kijken we ook, die vallen tot nu toe ook in de smaak.

De boekenlijst is heel interessant en alles past erg goed bij elkaar, dus komend schooljaar gaan we daarmee verder.

Dat was weer de episch lange post van dit jaar! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten