donderdag 30 juli 2020

Online filmkamp dag 4

Vandaag was het al de vierde en laatste dag van het online filmkamp. Dat is snel voorbij gegaan zeg!
We keken de korte film ‘Pony Place’.

Vervolgens hebben we alle filmanalyse skills die we afgelopen week hebben geleerd op deze film losgelaten om te onderzoeken wat de film grappig maakt :-)

Daarna keken we weer twee afleveringen van de serie ‘Wat kijk je nou’:
- Hoe maakt montage een film logisch en interessant?
- Wat doet het art department voor een film?

Bij allebei de filmpjes kregen de kinderen een nieuwe opdracht. De montage-opdracht was om een scène te maken waarin je als kijker om de tuin wordt geleid door hoe de beelden zijn gemonteerd.
Bij de tweede opdracht maakten de kinderen een filmpje waarin ze extra aandacht besteedden aan achtergrond, voorwerpen, kostuums, etc. 

De kinderen maakten weer hele leuke, creatieve filmpjes! ‘s Avonds kwamen we voor de laatste keer bij elkaar via Zoom en hebben we alles wat de kinderen hadden gemaakt bewonderd :-)

Ik vind dit lesmateriaal echt heel leuk! Het was met zulk goed materiaal best makkelijk om dit op te zetten voor de kinderen. 

Hier een paar tips voor als je met dit materiaal aan de slag wil:
- Op Film in de klas vind je per leeftijdscategorie lijstjes met korte films en documentaires. Ik heb 2 docu’s en 2 korte films uitgekozen, de helft had al kant en klaar lesmateriaal erbij dat ik heb gebruikt. Voor de derde heb ik inspiratie gehaald uit de algemene lesbrief van IDFA, voor de laatste film hebben we alles dat we hadden geleerd herhaald en toegepast.
- Op schoolTV staat de serie Wat kijk je nou. Zes afleveringen over verschillende aspecten van film. Goed gemaakt! En bij iedere aflevering zit een opdracht die we hebben gebruikt.
- In een groep of alleen?: we hebben dit met een groepje van zes kinderen gedaan. Dat was voor ons zeker leuker dan als we het alleen hadden gedaan. De kinderen waren iedere dag heel gemotiveerd en geïnspireerd om met de filmopdrachten aan de slag te gaan.
- Online bijeenkomsten: Ik had ervoor gekozen om iedere dag te beginnen met een ochtendsessie waarin we samen de filmpjes keken en ik de opdrachten voor die dag uitlegde. Iedere avond kwamen we dan nog een keertje kort bij elkaar om alles wat de kinderen die dag hadden gemaakt samen te bekijken.
- Flipgrid: Ik had een plek nodig waar de kinderen hun zelfgemaakte filmpjes konden delen. Ik stuitte op Flipgrid. Dat werkte heel goed! Door de dag heen konden de kinderen hun filmpjes naar Flipgrid uploaden. Flipgrid maakt het ook heel makkelijk om via een filmpje te reageren. Dus ik heb de kinderen gevraagd om nadat ze hun eigen filmpje erop hadden gezet, ook een reactie achter te laten op iemand anders werk.
De kinderen vonden het leuk en makkelijk werken zo. 

Zoals altijd vroeg ik alle kinderen in het groepje op het einde wat ze het leukst hadden gevonden, ze zeiden ‘Alles!’
Ik ben het helemaal met ze eens! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten