We gaan volgende week een weekje naar opa en oma in Exloo, en daarom zijn we nu in quarantaine zodat we geen corona kunnen meenemen.
Om de kinderen wel gezellig bezig te houden, heb ik een online filmpkamp georganiseerd. Vier dagen komen we iedere ochtend samen voor het kijken van een korte film of documentaire, leren we over allerlei aspecten van film maken en oefenen we onze filmanalyse vaardigheden. 's Middag werkt iedereen zelfstandig aan de filmopdrachten van die dag en 's avonds komen we weer online bijeen om ieder's resultaten te bekijken.
Vandaag begonnen we. We keken via Zoom samen naar de korte documentaire 'Luister', over de kindertelefoon.
De kinderen vatten de film in één zin samen, we bespraken de structuur van de documentaire. We luisterden naar een geluidsfragment waarin één van de verhalen in één keer werd verteld, zodat we dat goed konden vergelijken met de documentaire waarin de verhaallijnen door elkaar werden verteld.
We hebben het ook gehad over de vormgeving waarbij alle verhaallijnen hun eigen vormgeving kregen zodat ze herkenbaarder werden. Als laatste keken we een fragment van de regisseur van de film waarin ze tips geeft voor als je zelf een documentaire wil maken.
We hebben het ook gehad over de vormgeving waarbij alle verhaallijnen hun eigen vormgeving kregen zodat ze herkenbaarder werden. Als laatste keken we een fragment van de regisseur van de film waarin ze tips geeft voor als je zelf een documentaire wil maken.
In de documentaire zie je veel kinderen voorbijkomen, maar je ziet nooit hun gezicht. Dat werd één van de opdrachten voor de kinderen vandaag: een foto of filmpje maken van een persoon/jezelf waarop geen gezicht te zien is.
Daarna gingen we aan de slag met 'Wat kijk je nou', een serie op schoolTV waar ook allerlei lesmateriaal bij zit. We keken het filmpje Hoe wordt het juiste geluid bij een film gemaakt?
Daarna luisterden we naar een heel bekend geluidsfragment dat in heel veel films voorkomt: de Wilhemschreeuw: 'Aaaarrghhh!'
We hadden het ook over een ander bekend geluidseffect: het Walla Sound Effect, oftewel 'rabarber' in het Nederlands.
Ten slotte luisterden we naar een bekend deuntje dat vaak wordt gebruikt: Benny Hill - Yakety Sax.
Ten slotte luisterden we naar een bekend deuntje dat vaak wordt gebruikt: Benny Hill - Yakety Sax.
De opdracht over geluid die we deden stond op de Interactieve Schoolplaat die bij de serie hoort. Daarop stond een applicatie waarbij je zelf fragmenten kon uitkiezen en er ook zelf een muziekje bij kon kiezen.
Ik had op Flipgrid een klasje aangemaakt waarop alle kinderen hun opdrachten konden delen en op elkaar's opdrachten konden reageren. Dat werkte prima!
's Avonds kwamen we nog kort met z'n allen bij elkaar om te kijken naar wat alle kinderen die dag gemaakt hadden van hun opdrachten. De foto's/filmpjes zonder gezichten en de animaties. Bij de animaties hadden de meeste kinderen dezelfde keuze gemaakt waarbij ze het filmpje slecht lieten aflopen. Alleen ik had er een happy end en een blij muziekje bij gezet ;-)
De kinderen deden allemaal enthousiast mee, maakten leuke filmpjes en foto's, dus het was een geslaagde eerste dag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten