zaterdag 18 juli 2020

Boekreview Alice in Wonderland

Boekreview: ik las het boek 'Alice in Wiskunde Wonderland'. Te vinden in de bieb.

Ik ben er verdeeld over: aan de ene kant vind ik dat het leuke wiskundeonderwerpen behandelt, aan de andere kant vind ik de manier waarop, en dan vooral de toon, niet leuk.
Het boek behandelt een heleboel leuke wiskunde, onderwerpen die ik ook met mijn wiskundeclubs heb gedaan zoals het ontstaan van getallen, de zeef van Eratosthenes, rekenkundige rijen, platonische lichamen, etc. Die onderwerpen worden bijna altijd ook goed uitgelegd.

Maar de toon... jeetje zeg... hoe chagrijnig kun je over wiskunde doen? Waarom doen dit soort boeken dat? Jaren geleden haalde ik het boek de Telduivel uit de bieb. Ik heb het na de eerste 10 pagina's of zo weggelegd. Zó chagrijnig allemaal, een heel onsympathiek hoofdpersoon, blegh. Zo hoef ik mijn kinderen niet met wiskunde te laten kennismaken 😱😧😳

Dit boek is ook zo, en dan ook nog eens aangevuld met super ongepaste teksten. Wat voorbeelden:
- Het eerste hoofdstuk zet gelijk de toon en heet 'Aan wiskunde heb je niets'
- Een wildvreemde man spreekt Alice, die alleen op een bankje in een park zit aan. Zij zegt '[...] En wie mag jij wel wezen? Toch niet zo'n type dat meisjes lastigvalt in het park, hè?', antwoord: 'Hangt ervan af wat je 'lastig' noemt.' en een stukje verder 'Als je een eigenwijs wicht tegenkomt dat beweert dat je niks aan wiskunde hebt, moet je haar namelijk allereerst bewijzen dat ze het mis heeft.' Alice zegt 'Ik ben geen eigenwijs wicht en ik wil het niet over wiskunde hebben!'. Maar het mannetje gaat in het verhaal natuurlijk gewoon door ðŸ˜³
- Daarna wordt het nog raarder, het mannetje zegt 'Ik weet iets beters dan weer een sprookje. Laten we een uitstapje maken naar Wiskunde Wonderland.' 'Is dat ver?' 'Nee, vlakbij. Kom.' De man draaide zich om en verdween tussen de struiken vanwaar hij daarnet tevoorschijn gekomen was. Alice aarzelde geen seconde en ging hem achterna. ðŸ˜±

Mijn conclusie: ik ga het mijn kinderen niet voorlezen. Ik vind het te vrouw- en kindonvriendelijk en chagrijnig over wiskunde. 

Daarnaast vind ik ook dat het leuker is om met dit soort wiskundige onderwerpen zelf aan de slag te gaan in plaats van erover te lezen. Wiskunde moet je vooral doen vind ik. Ik vind dit een beetje net als een boek lezen over natuurstudie in plaats van zelf natuurstudie doen. Bij gebrek aan het kunnen doen van natuurstudie is het beter dan niets, maar het haalt het niet bij zelf naar buiten gaan en op onderzoek uit gaan.

Maargoed, stel je hebt geen idee over wat leuke wiskunde onderwerpen kunnen zijn om met kinderen mee aan de slag te gaan en je kan je over de toon en ongepastheid van het boek heen zetten, dan zijn de onderwerpen dus wel heel leuk en de uitleg goed 😀

Geen opmerkingen:

Een reactie posten