maandag 23 maart 2020

Online wiskundeclub: statistiek module

Onze wiskundeclub 😞😟😒😧 Dat kan momenteel natuurlijk ook niet doorgaan door het thuisblijven vanwege corona...

We doen nu iedere week een uurtje wiskunde via Zoom. De eerste keer heb ik verschillende dingen gedaan die op de 'normale' planning stonden. Een Math Circle doen via Zoom beviel mij niet echt. De stof is wat lastiger, en dan vind ik het moeilijk om te begeleiden omdat ik echt niet goed kan zien of de kinderen het begrijpen. En ze zeggen het vaak niet uit zichzelf als ze het niet begrijpen.

Dus doen we nu een online module statistiek. Dat gaat prima πŸ˜€
Ik merk dat de kinderen meer moeite hebben met praten via Zoom, dan wanneer ze samen om de tafel zitten (understatement πŸ˜‰), dus ik begon vandaag met een opwarmertje: heel simpel, Fiene mocht een getal tussen 0-100 in gedachten nemen en de anderen mochten vragen stellen om erachter te komen welk getal het is. Volgende keer ga ik het aantal vragen tellen en ze uitdagen om iedere week in een kleiner aantal vragen het getal te raden πŸ˜€

Daarna zijn we met de statistiek aan de slag gegaan. Deze week begonnen we aan het tweede blok: over centrummaten en spreidingsmaten.

Na wat experimenteren afgelopen weken, doe ik het nu zo: ik lees de tekst voor op de pagina, leg er nog wat dingen bij uit, waar nodig vul ik het aan met een filmpje etc. Als ze vragen hebben beantwoord ik die.
Vervolgens laat ik de kinderen om de beurt een vraag op de pagina maken. Zo komen ze allemaal aan bod en heb ik het sneller door als een van de kinderen het nog niet snapt. Als ze aan de beurt zijn, leggen ze uit hoe je de vraag moet oplossen, ik heb mijn screenshare aan staan en volg hun aanwijzingen op om tot de oplossing te komen. Werkt best goed op die manier.

Nougoed, ik vind de wiskunde tijdens de co-op in Leiden leuker, interessanter en gezelliger, maar dit is beter dan niets πŸ˜€

Geen opmerkingen:

Een reactie posten