woensdag 8 januari 2020

Geschiedenisclub januari

De eerste geschiedenisclub van 2020! Deze keer gaan we een rechtszaak aanspannen tegen Columbus en anderen. De kinderen werden verdeeld in groepjes die de standpunten mochten verdedigen van:
  • Columbus 
  • De mannen van Columbus 
  • Koning Ferdinand en koningin Isabella 
  • Taíno indianen 
  • Het imperium systeem 
En een deel van de kinderen was de jury zijn. Ik was de aanklager :-) Dit deden we met werkbladen die ik had vertaald van een project van het Zinn Education Project: Discovering Columbus.

We begonnen de ochtend met dat ik een rugzak van één van de kinderen 'ontdekte' en beweerde dat die duidelijk van mij was ;-)
‘Deze tas is van mij. Kijk maar, ik heb ‘m in mijn handen.'
‘Wat als ik zou zeggen: Ik heb de tas ontdekt. Is de tas dán van mij?’
Ik had dit van tevoren al met G. - van wie de rugzak was - afgesproken, dus zij speelde het mooi mee :-)

Voor de lunch hebben we de rechtszaak voorbereid door ons te verdiepen in Columbus en zijn eerste ontmoetingen met de Taíno indianen van West-Indië. We bekeken een histoclip filmpje van SchoolTV over Columbus en hadden daar een discussie over, deden een kort rollenspel over de eerste ontmoeting van Columbus met de Taíno. Daarna maakten we een tijdlijn van de gebeurtenissen. Ik las ook nog een stukje voor uit een artikel over Bartholome de las Casas.
Overal had ik discussievragen bij voorbereid, zoals bij de Histoclip: 'In het filmpje hebben ze het over het ‘ontdekken’ van Amerika door Columbus, vanuit wiens gezichtspunt is het een ontdekking?'


Daarna was het tijd voor de rechtszaak. De verschillende partijen mochten zich eerst voorbereiden. Ze kregen de tekst van wat de aanklacht tegen hen was om zich daarop voor te bereiden. Daarna werden ze een voor een in de beklaagdenbank gezet en nadat ik de aanklacht had voorgelezen zodat iedereen het kende, mochten ze zich verdedigen. De jury mocht daarna vragen stellen. De kinderen deden het supergoed allemaal!
Ze vonden een rollenspel als dit ook echt leuk om te doen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten