woensdag 9 oktober 2019

Geschiedenisclub oktober

Deze maand hadden we een heel leuke geschiedenisclub, over kunstgeschiedenis! :-)

Ik was bang dat de kinderen het onderwerp kunstgeschiedenis saai zouden vinden, dus ik heb geprobeerd verschillende soorten activiteiten uit te zoeken en zoveel mogelijk opdrachten te verzamelen/maken waarbij je ook kan meedoen als je nog niet veel over kunst weet. Eigenlijk was alleen de mythologie een kennisquiz, de test draaide vooral om kijken, beschrijven, vergelijken, etc.
Ik heb ze alles ook in groepjes of in duo's laten doen, afhankelijk van de activiteit.

We begonnen als opwarmer met foto’s van kunstwerken waarvan ze moesten proberen te achterhalen welke er niet bij hoorde.

Daarna hebben we een tijdlijn gemaakt van 11 bekende kunststromingen uit de kunstgeschiedenis, van de prehistorie tot popart. Met de beschrijving erbij waarin stond hoe je een bepaalde stijl kon herkennen, moesten ze vooral goed naar de schilderijen kijken om ze op de goede plek te krijgen. 




Daarna hebben we gekeken naar Romeinse en Oud-Griekse beelden. Ze kregen 20 foto’s en mochten die in 5 categorieën indelen. De categorieën mochten ze zelf bedenken. Ze legden de categorieën ook op volgorde van oudst, naar recent. Vervolgens beargumenteerden de twee groepen de keuzes die zij voor de indeling hadden gemaakt. Daarna bekeken we een presentatie waarin we konden zien bij welke stijlen de beelden hoorden. De kinderen hadden het heel goed gedaan!


Na de lunch kregen ze in tweetallen foto’s van schilderijen en mocht de een aan de ander vertellen wat er op de foto stond. De ander moest dan zonder het schilderij gezien te hebben op basis van de beschrijving een tekening maken.
Dat was natuurlijk heel grappig :-) De tekeningen waren ook nog verbazingwekkend goed gelukt!







Daarna hebben nog een serie kunstwerken bekeken en moesten de kinderen bepalen uit welke regio de kunst kwam. Ten slotte hebben we een mythologie quiz gedaan: ik had foto’s van schilderijen met daarop mythologische figuren. Ze mochten raden wie het waren. Ze waren super goed! Ondank dat ik er een paar moeilijke bij had zitten, vond ik dan 😉, hebben ze er maar eentje niet geraden.

Drie van de activiteiten die we deden had ik zelf gemaakt, daarnaast had ik wat lesplannen van internet gebruikt.

Deze twee gratis lesplannen:
- Teaching Style With Art
- Drawing and Description Game

En dit betaalde lesplan:
- Classical Sculpture Art History Lesson

Geen opmerkingen:

Een reactie posten