donderdag 3 december 2020

Boeken voor geschiedenis

Toen wij begonnen met de voorbereidingen voor het staatsexamen geschiedenis vroeg ik aan Pascale van vanallemarktenthuis of ze nog tips had voor leuke boeken. Dat had ze natuurlijk :-) En een bol bestelling later waren we de trotse bezitters van dit stapeltje.

Nu we alle tien de geschiedenistijdvakken afgerond hebben, hebben we ook deze boeken uit. Bij ieder tijdvak zocht ik de verhalen die bij dat tijdvak pasten. We hebben hier en daar ook wat overgeslagen. De verhalen die ik te akelig vond, de verhalen die ik niet echt wat vond toevoegen, of als ik vermoedde dat Berend ze echt niet interessant zou vinden.

Het bovenste boek is De geschiedenis van Nederland in 100 voorwerpen. Wat ik heel handig vond aan de verhalen in dit boek is dat ze bij de voorwerpen die ze bespreken ook de context in de geschiedenis bespreken. Dus je leert er ook heel veel geschiedenis van.

De onderste twee boeken zijn Ooggetuigen van de wereldgeschiedenis en Ooggetuigen van de vaderlandse geschiedenis. In allebei de boeken vind je ooggetuigenverslagen van gebeurtenissen in de geschiedenis. De een duidelijk wat smeuïger verteld, de ander een wat droge opsomming van tijden en plaatsen.

Ik vond de drie boeken een heel leuke en leerzame toevoeging!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten