vrijdag 20 november 2020

Wiskundesuccesjes

Twee succesjes deze week in de wiskunde met de kinderen! Met ze allebei tegelijk wiskunde doen is een beetje een issue. Afgelopen jaren deden we het altijd met andere kinderen samen in wiskundeclubjes, maar die hebben we dit jaar niet meer. Alleen natuurlijk onze wekelijkse online knutselwiskunde 😍 Heel leuk, maar niet genoeg in de voorbereidingen op het staatsexamen voor Berend, en Fiene wil ook wel meer wiskunde doen dan dat.

Dus toen er geen wiskundeclub meer was, ben ik begonnen met de Quadratics Course van James Tanton. Ik dacht: dan mag James Tanton het ze uitleggen en hoeven ze niet tegen mij en elkaar te mopperen.
Dat werkte maar matig. Dus heb ik ze opgesplitst en volgde ik de course apart met ze. Met als gevolg dat ik er twee keer zoveel tijd aan kwijt was per dag en dat werd gewoon te veel. Dus heb ik ze weer bij elkaar gezet. Met weer een heleboel onaardigheid tot gevolg 🙄

Maar nu lijken we de formule gevonden te hebben! Ik heb me gewoon wat teruggetrokken uit het geheel. Ik zit er wel bij, maar niet meer direct samen met ze aan tafel. Ik kijk vanuit een stoel erachter mee naar de filmpjes, zet ze op pauze wanneer ik het nodig vind om iets te bespreken. En daarna maken ze zonder mijn hulp de opgaves. 

Dat gaat al een paar dagen heel gezellig!

Succes nummer 2: gisteren kwam er een introductie opgave voorbij, en die zijn steeds heel lastig. Soms ook gewoon pas een paar lessen later oplosbaar als er nog meer stof behandeld is.
Dus ik zette de video weer aan en zei, 'Laten we die maar overslaan.' Allebei de kinderen protesteerden! 😀
Ik zei nog: 'Maar die ziet er heel lastig uit, ik heb geen idee hoe we het zouden kunnen aanpakken.'

Toen zei Fiene: 'Maar we kunnen het toch proberen?'

Aaaah, mijn wiskundehart is heel happy nu 🥰😍❤️

Geen opmerkingen:

Een reactie posten