maandag 15 juni 2020

De Gouden Eeuw op de NPO

Berend en ik keken de serie De Gouden Eeuw op de NPO website. Echt een leuke, goed gemaakte serie. Heel goed hoe ze ook vaak de verbinding naar het heden legden.
Het sluit ook uitstekend aan op het vwo examenprogramma. Zo ongeveer alle onderwerpen uit dit tijdvak uit ons boek kwamen voorbij in de serie.

Even een waarschuwing: er zitten wel wat akelige beelden in. De een-na-laatste aflevering heeft Berend niet afgekeken. Daar lieten ze allerlei menselijke onderdelen-op-sterk-water zien, daar haakte Berend op af. Hij is op een goed moment gestopt met kijken, want daarna kwamen de baby's-op-sterk-water 😱

Ik zag dat de laatste aflevering o.a. over de gebroeders De Witt ging. Nadat ik zelf zo ongeveer getraumatiseerd raakte na de film Michiel de Ruijter, leek het me wel een goed idee om die aflevering even te scannen. En dat was maar goed ook. Berend heeft de eerste 5,5 minuut overgeslagen, de rest was prima te doen.

We beginnen nu met het volgende tijdvak: de 18e eeuw. Dan kunnen we de serie De slavernij kijken. Ik moet nog met Berend overleggen of hij de gewone of de junior versie wil kijken. De gewone versie is misschien wel een beetje te akelig. Daarna kunnen we in het tijdvak over de 19e eeuw de serie De IJzeren Eeuw kijken op NPO, lijkt me helemaal leuk 😀

Geen opmerkingen:

Een reactie posten