woensdag 11 december 2019

Geschiedenisclub december

Deze maand analyseerden we tijdens de geschiedenisclub historische foto en krantenartikelen. Daarna schreven de kinderen een eigen historisch krantenartikel.

We begonnen met het bekijken van de kranten op de geboortedata van de ouders van de kinderen. Op deze website kan je die op datum terugvinden. De kinderen konden hun eigen geboortedatum niet terugzoeken, want dit archief gaat tot 1999.

Voor de historische foto-analyse gebruikte ik deze blogpost als inspiratie: The Art Class Curator - Photograph Analysis Worksheet and Learning Activities. Ik verzamelde tien foto's, vooral van de Nederlandse geschiedenis, ook een paar wereldgeschiedenis.

Ik had gisteren een stapeltje kranten gekocht, en met een van die artikelen deden we samen een analyse van de '5W1H' in het artikel. Daarna deden de kinderen dezelfde 5W1H analyse in groepjes met een ander artikel. Deze activiteit was geïnspireerd op een lesplan van Nieuws in de klas.

Vervolgens gingen we de onderschriften bij foto's bestuderen. We bekeken samen drie foto's met de bijbehorende onderschriften. Daarna kreeg iedere groep een mapje met daarin een krantenartikel waar een foto bij staat. Het onderschrift bij de foto had ik weggeknipt. Ze mochten zelf een bijpassend onderschrift voor de foto bedenken en daarna de zelfbedachte onderschriften met de oorspronkelijke onderschriften vergelijken.

Tenslotte gingen we aan de slag met de titels van krantenartikelen. Ik las ze eerst dit artikel voor:
Acht tips voor OMG!!!-koppen. En drie om ze te verzieken. Daarna bestudeerden we titels in de kranten aan de hand van wat vragen. En toen mochten ze zelf aan de slag: ze kregen een uitgeknipt krantenartikel waarvan ik de titel had weggeknipt en mochten zelf een titel bedenken die bij het artikeltje paste. Daarna vergeleken ze de zelfbedachte titels met de oorspronkelijke titels. Deze laatste activiteit komt van een gratis Teachers pay Teachers download: Print Publication Analysis - Newspaper Scavenger Hunt.

Tijdens het tweede deel van de dag gingen de kinderen met al deze nieuwe kennis zelf aan de slag: ze mochten zelf een onderwerp uit de geschiedenis uitzoeken en daar een krantenartikel over schrijven. Het ene groepje schreef over de eerste maanlanding en een ander groepje over de moord op Juliuis Caesar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten