dinsdag 4 november 2014

Goud

Gisteren vroeg Berend: "Mama, hoe maak je nepgoud?". Ik begreep zijn vraag niet helemaal, dus ik vroeg nog wat door, maar hij wilde er verder niets over zeggen. Ok, dan maar aan google vragen. Die wist ons alleen te vertellen hoe je nepgoud van echt goud kan onderscheiden.

Ik vertelde Berend dat er vroeger mensen waren die op zoek waren naar manieren om goedkope metalen in goud te veranderen. "Ja, alchemisten". Ok, dat wist 'ie dus al... Toen vertelde ik dat het mensen met heel veel moeite echt was gelukt om goud te maken. Na wat googlen leerden we dat dat met een deeltjesversneller was gedaan, en dat dat dus bepaald geen lucratieve business was. Na wat plaatjes van een deeltjesversneller te hebben bekeken, begon Berend weer over het goud. "Bestaat er ook goudverf?". Ja! Dat bestaat. Dat hebben ze denk ik wel bij de Action, zullen we wat gaan halen? Dat wilde Berend graag, want - en toen kwam de aap uit de mouw - hij wilde graag een goudkleurige trofee voor mij maken met daarop dat ik de nummer 1 mama was. Aaaaah, dat is echt lief! :-)

Dus zijn we naar de Action gegaan en hebben daar een goud en een zilver verfspuitbus gekocht.

Berend mengt onze verf om een zilverkleur te krijgen.

De kinderen tekenden allebei de vorm van hun trofee op een blaadje en die heb ik voor ze uitgesneden uit karton.

De volgende dag heb ik flink wat lijm ingeslagen bij de lokale Bruna en hebben Berend en Fiene het karton versierd met allerlei soorten pasta die ik nog in de kast had gevonden.

Dit was onze inspiratie:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten