vrijdag 16 oktober 2020

Nederlands

In 2022 is Berend van plan staatsexamen Nederlands te gaan doen. Dit schooljaar beginnen we met de voorbereidingen daarvoor, zodat we in totaal twee jaar hebben om ons voor te bereiden.

Ik ben eerlijk: ik vond Nederlands op de middelbare school écht geen leuk vak :-( Dus ik keek er niet bijzonder naar uit om dit vak met Berend op te pakken. Biologie? Ja, leuk :-) Geschiedenis? Ja, ook heel leuk :-) Wiskunde? Fantastisch leuk :-) Engels? Matig, maar een groot deel van de voorbereiding daarvoor doet hij tijdens een wekelijkse English Class met een andere thuisonderwijsmoeder. Nederlands? Nee, liever niet...

Maargoed, het moet toch, dus dan kan ik maar beter proberen er iets leuks van te maken toch? :-) Dus ben ik inmiddels al jaren bezig om lesmateriaal te verzamelen dat mij aanspreekt en dat me geschikt lijkt voor Berend.

Daar ben ik begin september mee begonnen. Hierbij onze ervaringen tot nu toe! 😀

Kern Nederlands

Voor ieder vak kies ik een lesmethode uit van een normale uitgeverij van schoolboeken. Tot nu toe is mijn favoriet uitgeverij Boom. Maar helaas kon ik nog niet veel van hun lesmateriaal gebruiken. Biologie hebben ze nog niet, Engels en wiskunde alleen voor de onderbouw. Geschiedenis hebben ze voor de bovenbouw voor het nieuwe examenprogramma, terwijl Berend het oude examen gaat maken dit jaar.

Maar nu Nederlands! Dat heeft Boom wel, namelijk Kern Nederlands! 😀 Ik heb ook nog naar de andere lesmethodes gekeken, maar die van Boom past echt zoveel beter bij ons, dat is gewoon een leuk en interessant boek om te lezen. De vragen in het oefenboek zijn goed en interessant. Bij het materiaal van Boom krijg je altijd heel duidelijk het gevoel dat het lesmateriaal geschreven is door mensen met passie voor hun vak. Ik kan dat echt waarderen 😀

Dus die keuze was snel gemaakt 😀

Via de NVvTO heb ik ook de docentenlicentie gekregen. Daarin zitten de antwoordenboeken en toetsen + antwoorden van de toetsen. De toetsen heb ik nog niet gebruikt, de antwoordboeken wel, die zijn goed. Vergelijkbaar niveau met de antwoorden van Malmberg, dus daar word ik wel happy van 😀
Ik heb ook de online leerling licentie. Die is vergeleken met Malmberg wat mager. Je kan bijvoorbeeld niet de vragen uit het oefenboek online maken. En er zitten ook geen uitlegfilmpjes bij het bovenbouw lesmateriaal, die bijvoorbeeld wel bij het onderbouw lesmateriaal van Kern Nederlands zitten. Bij het bovenbouw lesmateriaal van Kern Nederlands vind je vooral wat extra uitlegteksten en een paar drillsters. Die laatste zijn online oefeningen. Maar daar zijn er maar heel weinig van in de bovenbouw.
Ik kan wel wat van de filmpjes en drillsters van de onderbouw gebruiken, maar dat wordt al gauw zo simpel dat ik het Berend niet kan voorschotelen. Zoals bijvoorbeeld bij 'tekststructuren' dat een tekst een inleiding, een kern en een slot heeft. Als ik dat aan Berend laat zien, ga ik een enorme oogrol krijgen 😉

Ook nog een tip voor de online licenties: ze werken bij mij niet in Safari, alleen in Chrome 😕

Al met al: zeer tevreden over Kern Nederlands tot nu toe! De teksten in het tekstboek zijn interessant en nodigen erg uit om erover te praten, Berend heeft over een boel dingen een mening 😀 De vragen in het oefenboek maakt hij zonder te veel morren, dus dat is een mooie bonus!
https://boomvoortgezetonderwijs.nl/kern-nederlands-havovwo-tweede-fase/

Neejandertaal

Berend heeft tot nu toe weinig aan grammatica gedaan. Vorig schooljaar heb ik wel hier en daar een poging gedaan, maar Berend en Fiene waren daar allebei niet heel enthousiast over...

Voor Engels heb ik van alles geprobeerd, de oefeningen en uitleg in het lesboek Of Course van Malmberg, uitlegfilmpes op youtube, het werkte allemaal echt tótaal niet. De uitlegteksten in het Of Course boek over grammatica zijn zo gortdroog, ze gaan er bij Berend gewoon niet in. Ik kan ze net zo goed voorlezen aan een stenen muur 😆😬

Het enige dat wel werkte tot nu toe is Editor in Chief. Dat is een app waarin steeds een nieuw grammatica onderwerp wordt uitgelegd en vervolgens krijg je een tekst waarin fouten staan die je moet vinden en verbeteren.
Ook worden de teksten die hij schrijft verbeterd tijdens English Class. Daar moet hij het maar mee doen voor Engels 😀

Maargoed, voor Nederlands had ik dus wel iets anders nodig dan een standaard grammaticaboekje. Een hele tijd geleden kwam ik Neejandertaal tegen en had ik die link bewaard. Toen ik iets zocht voor grammatica keek ik daar weer eens naar en leek het me het proberen waard. Het doet me een beetje denken aan 'inquiry-based science', maar dan 'inquiry-based grammatica' 😀

Ieder onderwerp wordt behandeld door allerlei oefeningen te doen waardoor je zelf ontdekkingen doet over hoe de grammatica werkt.

Leuk detail: als je met een nieuw onderwerp begint, wordt je nog niet verteld welk onderwerp het is. Door het doen van de oefeningen moet je daar juist achter zien te komen, een leuke puzzel 😀

Berend vindt het grappig materiaal 😀 Hij heeft het bijvoorbeeld nog steeds over 'peppelepeppenderpeppen', na aanleiding van een tekst die we lazen 😉

Op de website vind je de lessen en de docentenhandleidingen bij de lessen. Via een mailadres dat je op de website kan vinden, kun je als docent de antwoordenboeken opvragen.

Een minpunt vind ik dat de links niet allemaal meer goed lijken te werken, sommige docentenhandleidingen kan ik niet meer vinden. En er zijn niet voor alle lessen antwoorden beschikbaar.

Maar verder ben ik hier heel enthousiast over tot nu toe!

http://neejandertaal.be/lesmateriaal.php

Cambiumned

Zoals je hierboven kon lezen, gebruiken we Neejandertaal voor grammatica. Om dat aan te vullen, gebruik ik Cambiumned.

Op Cambiumned zoek ik het onderwerp waar we in Neejandertaal mee bezig zijn. We lezen de uitleg, we kijken 1 of meerdere van de filmpjes en Berend maakt wat van de oefeningen.

Verder gewoon standaard uitleg en oefeningen, maar wel goed om het onderwerp nog wat meer te oefenen 😀 En sommige filmpjes vindt Berend heel grappig. Zo keken we via Cambiumned een filmpje van Van Kooten en De Bie over klemtonen, en Berend doet daar nog steeds stukjes van na. Vooral als ik tijdens het voorlezen een keer per ongeluk de klemtoon verkeerd leg 😏😁

https://www.cambiumned.nl

Taal- en literatuurlessen

Op deze website kun je lessen vinden van een Nederlands docente. We hebben er nog niet veel gedaan, maar ik vind er veel leuks tussen 😀

We deden tot nu toe les 2 waarbij we de tekstdoelen en tekstsoorten in een krant gingen bestuderen. Wij hebben geen abonnement op een krant, dus Berend heeft nog bijna nooit een krant in zijn handen gehad. Arnaud kocht speciaal voor deze gelegenheid een krant en wij gingen aan de slag.

Ik kreeg Berend natuurlijk niet zover dat hij wilde gaan knippen en plakken, maar hij wilde wel voor iedere tekstsoort en ieder tekstdoel een voorbeeld zoeken. Duurde lang, want hij vond de krant best interessant en zat steeds hele artikelen te lezen 😂 Niet het doel van de les, maargoed ik ga natuurlijk niet klagen 😉

https://taalenliteratuur.wordpress.com

Taalfilmpjes

Op deze webpagina vind je filmpjes over de Nederlandse taal. Berend vindt filmpjes kijken een leuke manier om te leren, dus daar maak ik dan graag gebruik van: https://onzetaal.nl/nieuws-en-dossiers/taalfilmpjes/

Overigens keek Berend uit zichzelf jaren geleden al zo goed als alle filmpjes van het youtubekanaal NativLang, dus het onderwerp had al wel zijn belangstelling. Dat kanaal kan je hier vinden: https://www.youtube.com/user/NativLang

Op de website van Onze Taal keken we naar een TED-Talk over 'Do All Languages Have a Common Ancestor?'.

Schrijfakademie

Het is ontzettend moeilijk om Berend aan het schrijven te krijgen 😬 Onbegrijpelijk, want hij heeft wel overal een mening over 😁

Ik had de Schrijfakademie uitgekozen om uit te proberen om hem aan het schrijven te krijgen. En dat lijkt best aardig te lukken!

We deden tot nu toe twee opdrachten van de 'vingeroefeningen':
- Haiku: hierin lazen we over wat een haiku is, lazen we een paar voorbeelden en schreef Berend een eigen haiku.
- Weetje: we lazen voorbeelden van 'weetjes' en we lazen het eerste deel van een boek over journalistiek. Daarna schreef Berend ook een weetje.

Ook dit materiaal krijgt van mij tot nu toe een dikke duim omhoog! Heel leuk dat er allemaal links bij zitten met extra informatie, heel handig voor de 'rabbit holes' waar we als thuisonderwijzers natuurlijk allemaal graag induiken 😉 En de schrijfoefeningen beginnen klein en overzichtelijk genoeg dat Berend zich er wel aan wil wagen.


LitLab

Op de website LitLab vind je twee dingen: Proeven en Leesclubs. Bij de leesclubs vind je een lange lijst met boeken waarvoor ze een soort boekenclub hebben voorbereid. Met een quiz, vragenronde, discussie, om uiteindelijk tot een oordeel over het boek te komen.

De proeven zijn literatuuronderzoeken. Je kan kiezen uit allerlei verschillende onderwerpen en doet dan op een wetenschappelijke manier onderzoek naar dat onderwerp. Heel leuk gedaan!

Wij deden tot nu toe Proef 4: Voordracht. Daarin doe je onderzoek naar hoe een tekst verandert als je 'm hardop voordraagt. Daarvoor werd de middeleeuwse tekst de Beatrijs gebruikt. In dit geval leer je de instrumenten rijm, metrum en performatieve literatuur te gebruiken bij het onderzoeken van een tekst.
We bekeken de overgebleven tekst uit de middeleeuwen, lazen de tekst in leesbare letters, lazen 'm in een moderne vertaling en luisterden naar hoe de tekst werd voorgedragen. Ook stopten we de tekst in een 'scandeermachine' en vergeleken het metrum met die van de Gijsbrecht van Amstel.

Echt über-nerdy allemaal 😁😇 Wij vinden dat soort dingen erg leuk. Ok, Fiene en ik wat meer dan Berend 😉 Ik zou dit eigenlijk met Fiene moeten doen! Ik ga hier zeker meer van gebruiken, want ik vind het heel goed gemaakt materiaal, waar je zo mee aan de slag kan. Allemaal links naar interessante info, erg interessant 😀

De antwoorden kan je trouwens als docent via een mailadres dat je op de website kan vinden opvragen.

https://litlab.nl/proeven/

Taalpost en TLPST

TLPST is een gratis digitale lesbrief over taal voor de onderbouw. Wij deden de lesbrief van juni en dat was heel interessant.

Er werden twee onderwerpen behandeld. De eerste was straattaal, we lazen de tekst, keken filmpjes en deden de opdrachten. In de tweede opdracht moesten we in een straatwoordenboek een woord opzoeken en dan mocht de ander raden wat het was. Daar was ik tot Berend's vreugde natuurlijk heel slecht in, want ik had geen idee wat al die nieuwerwetse woorden betekenen 😊

Voor het tweede onderwerp keken we een filmpje in het Oudnederlands (met ondertiteling in het modern Nederlands) zodat we konden horen hoe dat waarschijnlijk heeft geklonken.

Er is ook een andere nieuwsbrief, van dezelfde website: Taalpost. Ik moet zeggen dat ik daar nog maar 1x wat mee heb gedaan. Taalpost krijg ik 2x per week in de mail. TLPST is 1x per maand, dat vind ik lekker overzichtelijk. Twee keer per week een hele nieuwsbrief is wat veel, dus daar moet ik nog even handig in worden om een selectie uit te maken, vooralsnog ben ik vooral overwhelmed door de hoeveelheid 😉

Geen opmerkingen:

Een reactie posten