donderdag 15 oktober 2020

Geschiedenis update

Afgelopen tijd liep ik wat achter met het bijhouden van de blog, ik was wat druk met het schrijven van een lesmethode voor rekenen 😀

Inmiddels is er weer wat meer ruimte en ben ik de blog aan het bijwerken en kan ik ook weer updates delen. Bij deze eentje over geschiedenis.

We zijn bij de voorbereidingen voor het geschiedenis staatsexamen bij tijdvak 9 aanbeland.

De afgelopen tijdvakken heb ik steeds op een vergelijkbare manier behandeld:
  • Ik neem de indeling van het boek Geschiedeniswerkplaats als leidraad.
  • Ieder nieuw onderwerp in Geschiedeniswerkplaats beginnen we met het kijken van het bijbehorende filmpje van JORTgeschiedenis op youtube.
  • Daarna lezen we de teksten van Sprekend Verleden over het onderwerp. 
  • Ik vul dat aan met filmpjes van SchoolTV en soms nog wat andere bronnen zoals Andere Tijden.
  • Ik maak een selectie van de teksten uit deze twee boeken met ooggetuigenverslagen: Ooggetuigen van de vaderlandse geschiedenis & Ooggetuigen van de wereldgeschiedenis.
  • Daarnaast ook een selectie van de verhalen die bij het onderwerp passen uit dit boek: De geschiedenis van Nederland in 100 voorwerpen.
  • Ik voeg er ook altijd de teksten van de f-site website aan toe, met aandacht voor vrouwen in de geschiedenis.
  • Dan doen we nog wat opdrachten, die haal ik van:
  • Tenslotte lezen we de tekst in het Geschiedeniswerkplaats boek en daarna maakt Berend de vragen die in het Geschiedeniswerkplaats boek staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten