donderdag 15 oktober 2020

Spaans

Als alles volgens plan verloopt, gaat Berend in 2023 zijn laatste staatsexamens doen, waaronder Spaans.

Afgelopen schooljaar zijn we begonnen met de voorbereidingen. Nog niet heel actief, we hebben Duolingo gedaan en hebben in de tweede helft van het jaar de dagelijkse quiz gedaan van Nu Beter Spaans: https://www.nubeterspaans.nl/website/index.php

Dit schooljaar gaan we serieus aan de slag met Spaans leren. Ik heb daarvoor een lesmethode van Intertaal gekocht: Apuntate: https://www.intertaal.nl/webshop/artikel/apuntate-1-tekstboek-online-mp3-s
Ik kon voor vwo niveau niet veel lesmethodes vinden. De meeste gaan niet tot het B2 niveau dat benodigd is voor het vwo examen. Ik kon er twee vinden, deze van Intertaal en daarnaast een methode van Noordhoff. Noordhoff materiaal vind ik maar lastig, geeft altijd gedoe met licenties en de docentenlicentie heeft een prijsstructuur die er vanuit gaat dat je het als een school aanschaft en is daarmee bijna onbetaalbaar voor thuisonderwijzers. Dus werd het Apuntate.

Daar zijn we vorige maand mee begonnen. Ik werd er niet heel blij van. Het is een onoverzichtelijk boek. Om een voorbeeld te geven: overzichten van grammatica, woordenlijsten per hoofdstuk, alfabetische woordenlijsten etc. staan achterin het boek, in het 'grijs gemarkeerde deel'. Maar al die verschillende onderdelen staan in dat grijze deel, zonder duidelijke markeringen, dus het is iedere keer ontzettend zoeken naar wat we nodig hebben.

Er is een tekstboek en een oefenboek. Maar de vragen zijn over beide boeken verdeeld. Ik neem aan met het idee dat sommige vragen bedoeld zijn om klassikaal te doen, en de andere individueel? Ik vind het onhandig en rommelig. De vragen zelf ben ik ook niet van onder de indruk.

Ik vind het sowieso geen fijne aanpak om een taal te leren door vanaf het begin al ontzettend te hameren op de actieve kennis van een taal. Voor mijzelf, en Berend ook, werkt het gewoon prettiger om eerst de passieve kennis van de taal te vergroten en daarna de actieve kennis. Dus eerst vooral lezen en luisteren, en daarna schrijven en spreken. Apuntate legt vanaf het begin veel te veel de nadruk op schrijven en spreken, naar mijn mening dan.
Al met al had ik niet de indruk dat Berend veel leerde, zeker niet vergeleken met de hoeveelheid tijd die we eraan besteden.

Dus ben ik op zoek gegaan naar dingen om Apuntate mee aan te vullen. Vorig jaar luisterden we naar een paar afleveringen van Coffee Break Spanish: https://radiolingua.com/tag/cbs-season-1/?order=asc
Daar zijn we ook weer afleveringen van gaan luisteren.

Ook heb ik Berend bij zijn huiswerk weer Duolingo lessen opgegeven. Geen idee overigens of hij die wel doet, ik vermoed van niet ;-)

Ik was nog steeds niet echt tevreden over de vooruitgang, dus na een maand ben ik toch weer verder gaan kijken. Ik kwam toen op een website die ik had bewaard: News in Slow Spanish: https://www.newsinslowspanish.com
Dit schrijven ze er zelf over:
'A streaming service for language immersion, designed and created by an international team of journalists, writers, linguists, audio engineers, and native language hosts.'

We zijn hun beginnerscursus 'Get Up To Speed' gaan doen: 'A fun and innovative course designed to help you solidify the basics, with dialogues, stories, lessons, and quizzes.'

En dat bevalt tot nu toe goed! Het is meer op immersion gebaseerd en start vanuit een basis van woorden die in het Spaans veel lijken op Engelse woorden. Daardoor kan je al verrassend veel lezen.
Er worden gesprekken gevoerd tussen de twee docenten over allerlei grammatica onderwerpen. Met van alles in het Spaans erdoor. Je kan terwijl je luistert de teksten meelezen, en tijdens het lezen kan je op de rood gekleurde woorden in het Spaans klikken om te zien wat ze betekenen.

Daarna is er een pagina waarin de behandelde grammatica op een rijtje wordt gezet. Dan wordt er een verhaal voorgelezen dat je op dezelfde manier als het gesprek kunt meelezen. Het zijn tot nu toe allemaal legendes. Ten slotte is er een oefening voor de uitspraak. Er staat een zin, als je er op klikt wordt het voorgelezen, dan klik je op een opnameknop en spreek je het zelf in. Dat kun je dan afspelen om te horen hoe je het uitsprak. Vind ik een nuttige manier van oefenen.

Komende weken wil ik dit graag gaan uitproberen. Daarna gaan we weer verder kijken hoe we het verder kunnen aanvullen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten