woensdag 5 juni 2019

Spelling

Volgend jaar als Berend zijn staatsexamen biologie gaat doen, is het wel handig als hij op zijn minst een beetje kan spellen. Hij leest niet veel in het Nederlands, dus zijn spellingsvaardigheden zijn voor verbetering vatbaar ;-)

Ik ben het boek The Writer's Jungle van Brave Writer aan het lezen, althans beetje bij beetje, heb er niet ontzettend veel tijd voor, en daar stond een leuke suggestie in voor copywork (om te werken aan spelling en grammatica).

Dag 1: copywork: schrijf een stukje zorgvuldig uitgekozen tekst over.
Dag 2: bestudeer de tekst goed met extra aandacht voor opvallende zaken (moeilijke woorden, kommagebruik, etc.)
Dag 3: dictee: ik lees de tekst voor, zij schrijven.
Dag 4: 'reverse dictation', ik schrijf de tekst op de computer, met heel veel fouten :-) Uitprinten en de fouten laten verbeteren.

Dat hebben we afgelopen twee weken uitgeprobeerd (1x door het stappenplannetje, we zijn niet zo snel ;-) ). Ik vond het leuk :-) Fiene vond het natuurlijk leuk om te done, Berend vond het na wat opstartproblemen (alle nieuwe dingen zijn moeilijk op te starten) ook wel te doen. Vooral de tekst verbeteren vonden ze leuk :-)

Voor 'Dag 2' hadden we speciaal aandacht aan hoofdletters geschonken. We lazen de uitleg over hoofdletters en afkortingen op CambiumNed, daarna keken we dit filmpje met uitleg en deden we de oefeningen op CambiumNed.

De volgende keer doe ik het lezen en filmpje kijken andersom, want nu was het wat veel dubbelop. Ik had tijdens het lezen van de tekst al veel uitgelegd wat ook in het filmpje terugkwam. Volgende keer maak ik het mezelf makkelijk, dan kijken we het filmpje en dan hoef ik tijdens het lezen van de tekst alleen nog aandacht te schenken aan wat nog onduidelijk is :-)

Dit was de tekst die ze moesten verbeteren :-)

Misteriueze figuur

hoewel duidelik is dat de spooren werden aghtergelaten door twee naast elkar lopende individuen, zijn veel van de grotte voetstapen in het rechterspor vaagt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten