maandag 7 januari 2019

Meer wiskunde voor Berend: algebra 2 en calculus

Berend wilde graag meer wiskunde doen. Daarnaast waren we ook aan het kijken naar een opvolger van de MOOC over aerospace engineering die we hadden gedaan. We keken op de EDx website en Berend leek aerodynamica wel wat 😱 Nou schrik ik niet terug van veel onderwerpen, maar aerodynamica is in mijn hoofd in de kast 'Heel Ingewikkeld' terecht gekomen ;-)
Bij de 'prerequisites' op de EDx website staat: 'Physics, vector calculus, and differential equations (all at a first-year university level). Some familiarity with introductory gas dynamics (in particular control volume analysis) is also assumed'.

Dus ik zei tegen Berend: 'Vector calculus! 😱😱😱😱 Dat kunnen we nog niet'. Zegt Berend: 'Dan wil ik dat leren'
Ik: 😱😱😱

Hahaha! Nougoed, hij was er niet vanaf te praten, dus heb ik hem uitgelegd dat hij dan eerst 'gewone calculus' moet doen, en dat het voor je aan calculus begint wel handig is om algebra te doen. Dus toen wilde hij ook algebra 😄😅

Ik had al wel van alles klaar staan, dus daar ben ik even in gaan neuzen om wat geschikte dingen uit te zoeken.

Algebra:
Voor algebra zijn we dit gaan doen:
Pre-algebra en algebra 1 doen we tijdens de wiskundeclub al, dus ik heb algebra 2 uitgezocht. Daarvoor heb je op de NASA website een werkboek staan met NASA gerelateerde vragen die horen bij de stof in het boek 'Algebra 2' van McDougal Littell.

Dat lesboek heb ik niet en kan ik ook niet makkelijk op betaalbare wijze aan komen. Maar op YouTube is een kanaal dat een uitlegvideo heeft bij iedere paragraaf in het boek.

Dus Berend en ik kijken de uitlegvideo en vervolgens maakt hij de opdrachten in het NASA werkboek. Dat zijn allemaal opdrachten waar veel natuurkunde en kennis over astronomie, orbital mechanics etc. in voorkomen. In de vorige paragraaf die we deden moesten we bijvoorbeeld de hoeveelheid energie berekenen die nodig was om een krater van een bepaalde diameter te veroorzaken. Helemaal in Berend's straatje ;-)

Dit is het NASA werkboek: 'Algebra 2 With Space Science Applications'
Dit is het YouTube kanaal dat we kijken: https://www.youtube.com/user/calcfun4/playlists

Dit is overigens geen promotie voor het McDougal Littell boek, ik vind dat niet echt een inspirerende aanpak voor algebra. De enige reden dat ik het gebruik is dat ik het NASA Algebra 2 werkboek heel geschikt vind voor Berend, omdat het goed aansluit op zijn interesses en zijn motivatie om überhaupt algebra 2 te willen doen. Het YouTube kanaal dat we kijken is ook vrij slecht, maar wel makkelijk ;-)
En een praktische reden voor deze aanpak: dit was voor mij vrij eenvoudig uit de mouw te schudden qua aanpak, het plannen van de wiskundeclub kost al best veel tijd en ik had geen extra tijd om hier ook iedere week veel extra voorbereidingstijd in te kunnen steken.

Calculus:
Voor calculus kocht ik een jaar geleden het boek 'No Bullshit Guide to Math and Physics'. Een combinatie van wiskunde en mechanica:
'Often calculus and mechanics are taught as separate subjects. It shouldn't be like that. Learning calculus without mechanics is incredibly boring. Learning mechanics without calculus is missing the point. This textbook integrates both subjects and highlights the profound connections between them.'

Dat leek mij een goed idee :-)
Maar het lijkt me niet zo'n goed idee om met dit boek te beginnen voordat we al wat op weg zijn met algebra en geometrie. Dus heb ik er wat andere dingen bij gepakt.

Ik had in de kast ook nog het boekje 'Calculus for Cats' staan:
'Calculus for Cats describes the processes, vocabulary and strategies of calculus for people who like to learn the concepts of a subject before they start trying to operate it. In an irreverent tone, it explains what calculus is, why it's important, what the procedures are and when to use them.'

Maar voordat we daarmee gaan beginnen, gaan we eerst gewoon een beetje spelen met calculus :-)
Met het boekje 'Calculus by and for Young People', wat je gratis van internet kan downloaden.
We hebben nu de eerste hoofdstukken gedaan waarin we leuk hebben zitten rommelen met oneindige reeksen :-) Ik vind het soms best pittig hoor! Er zitten uitdagingen bij waar ik eerst een nachtje over moest slapen voor ik het zag. Maargoed, dat is een goede workout voor de hersenen ;-)

Calculus by and for Young People
Calculus for Cats
No Bullshit Guide to Math and Physics





Geen opmerkingen:

Een reactie posten