vrijdag 14 december 2012

Florida 2012: week 1

Vrijdag 14 december
Vandaag vertrekken we naar Florida, de vlucht gaat om 10:10 en we moeten al om 7:15 op Schiphol zijn. Dat betekent dus vroeg op staan, de wekker stond op 4:45. De koffers stonden beneden klaar, we hoefden alleen nog aan te kleden, eten en drinken te pakken, kinderen uit bed te plukken, vuilniszak weggooien, hoofdwaterkraan dichtdraaien, vlooiengif spuiten en om 6:00 staan we bij de bushalte. De vlucht duurde lang, maar korter dan gepland. De kinderen hebben zich heel netjes gehouden. Fiene heeft een keer of dire de film De dolle tweeling gekeken, Berend heeft heel veel spelletjes op de ipad gespeeld. Toen we gingen dalen kreeg vooral Berend erg last van zijn oren. Hij heeft de hele weg naar beneden gehuild van de pijn en de schrik. Ik had ook wat last en door de pijn en de stress van het huilende kereltje werd ik hartstikke luchtziek.
Gelukkig ging het bij de douane en de autoverhuur allemaal heel snel en zaten we een uur na de landing in onze huurauto. Onze ENORME huurauto! Fiene zei: " Wat een coole car! Ik kan gewoon niet stoppen met lachen!" :-)
Door de avondspits en de tussenstop bij McDonalds en supermarkt deden we er nog best lang over om bij het huisje te komen. Tegen het einde van de autorit begon Berend te klagen. We dachten eerst dat we hem niet goed verstonden, maar hij bleek echt te zeggen: "Ik ben moe, ik wil naar bed!"...

Om 6:00 bij de bushalte.

Zaterdag 15 december
Door de jetlag werden we allemaal vroeg, om zo'n half vijf, wakker in het veel mooiere en ruimere huisje dan we hadden verwacht. Gelukkig hadden we onderweg naar het huisje al wat boodschappen voor het ontbijt gehaald. Om 7:30 zaten we in de auto onderweg naar de natuurwinkel en de supermarkt en de Target voor de grote boodschappen. Heel wat dollars armer en met een auto vol eten en spullen kwamen we een paar uur later weer terug. 's Middags hebben Arnaud en Berend het zwembad getest en goedgekeurd. Berend vertelde vol trots dat hij 'papa zwemles' had gehad en zonder zwembandjes had gezwommen. Dat wil hij morgen weer! :-)

Zondag 16 december
Het is hier heerlijk weer, zonnig en zo rond de 23 graden, dus vandaag was een goede dag voor het strand. We zijn naar Fort DeSoto Park gereden. Dat was iets verder rijden dan we hadden verwacht. Het fort was maar een schamel betonnen ding, het strand en de zee waren mooi. Na een tijdje op het strand gezeten te hebben en een ijsje, zijn we weer teruggereden. Rustig dagje zo.

Eerst is er 's ochtends nog gezwommen. Het zwembad ligt naast het huisje, heerlijk!

Weer terug naar het huisje:

Zoek de eekhoorn.

Maandag 17 december
We reden vandaag al weer wat verder dan we hadden verwacht. Dit keer naar Sarasota voor het Mote Aquarium. We kwamen precies op tijd aan voor de haaientraining. Dat was leuk om te zien. De zeeleeuwenshow die we daarna hebben gekeken vonden de kinderen nog leuker. Nadat we vervolgens de meterslange reuzeninktvis op sterk water hadden bekeken, was Berend's aandacht op en zijn we bij de auto wat gaan eten. Vervolgens zijn we op een boottochtje gegaan. Een stukje door de baai, even gestopt op een klein eilandje, langs wat vogel broedeilanden en tenslotte gooiden ze een sleepnet uit en heeft de meevarende biologe van alles verteld over wat ze hadden gevangen in het net. Ze deed van alles in bakjes en dan kon je het goed bekijken en aanraken. Fiene stond er met Arnaud met haar neusje bovenop en heeft aan alles gevoeld, "Behalve het kogelvisje, want dat durfde ik niet". :-)

Haaientraining.

Zeeleeuwenshow.

Zou ze het leuk vinden?

Rare zeeleeuwen hier.

Berend filmt:

Op een boottochtje.

Het kogelvisje.

Dinsdag 18 december
Berend leek het allemaal wat veel te vinden, dus hebben we het vandaag rustig aan gedaan. Arnaud heeft 's ochtends met de kinderen gezwommen, Fiene en ik hebben heerlijk op ons balkon naast de palmbomen met uitzicht op zee zitten giebelen en hebben onze nagels in alle kleuren van de regenboog gelakt. Vanuit ons huisje loop je zo het strand op, dus dat hebben Fiene en ik 's middags ook nog even gedaan. Samen hebben we langs de vloedlijn een eindje gewandeld terwijl we over de golfjes sprongen.
Aan het einde van de middag zijn we naar een dorpje verderop gereden. Het strand daar was prachtig, met heel mooi wit, fijn, zacht zand. We gingen een ijsje eten en toen Arnaud en Fiene het strand op liepen werden ze belaagd door een zwerm meeuwen. Fiene was er erg van geschrokken en liet van schrik haar ijsje vallen. Ze was er heel verdrietig van. Nadat we een nieuw ijsje hadden gehaald ging het wel weer.
's Avonds zijn we na het eten nog even het strand op gelopen om naar de sterren te kijken. De kinderen vonden het maar eng zo in het donker, maar de sterren vonden we mooi.

Hagedisje op het pad van het huisje naar het strand, er zitten er heel veel!

Woensdag 19 december
's Ochtends hebben de kinderen en Arnaud weer lekker in het zwembad geplonst. 's Middags zijn Arnaud en Fiene naar het Salvador Dali museum gegaan. Berend bleef liever met mij samen in het huisje, dus wij zijn thuis gebleven. We hebben lekker wat zitten rommelen. Arnaud en Fiene vonden het museum mooi, ze hebben een speurtocht gedaan waarmee Fiene een waaiertje heeft verdiend waar ze heel blij mee was. Fiene zegt: "We hebben een schilderij gezien dat net zo groot was als de Nachtwacht!".

Donderdag 20 december
Het weer was vandaag weer heerlijk, dus er werd 's ochtends weer lekker gezwommen. Daarna hebben we bananen-bosbessenmuffins en een pompoentaart gebakken. Tegen het einde van de ochtend zijn we de auto ingegaan om naar de dierentuin in Tampa te gaan. Helaas kwamen we er bij aankomst achter dat Arnaud geen portemonnee bij zich had, dus zijn we onverrichterzake weer naar huis gereden. Thuis moesten we even bijkomen van de teleurstelling en toen is Arnaud met de kinderen naar het strand gelopen. Berend en Fiene hebben heerlijk in de golven gespeeld.

Vrijdag 21 december
Vandaag vertrokken we al weer naar het volgende huisje. Dit keer naar een groot vakantiehuis, want papa en Cora en Hugo en gezin zullen er ook zijn! We moesten naar St. Augustine rijden, onderweg zijn we gestopt in Tampa en daar zijn we naar het Glazer Childrens Museum gegaan. Later hebben we nog een stop gemaakt bij de Wholefoods in Orlando en vanaf daar door naar St. Augustine. We zitten weer vlakbij het strand! Het zwembad is helaas onbruikbaar want het is niet verwarmd en het is hier in St. Augustine best fris, 's nachts daalt de temperatuur bijna tot het nulpunt.

Door Tampa op weg naar het museum: