maandag 8 augustus 2011

Weekplannen 8 - 14 augustus: Warm en koud

Filmpjes:
Het klokhuis – Klimaatverandering: http://player.omroep.nl/?aflID=9213208

Liedjes:

Activiteiten:
Cut and Paste: Invite children to cut pictures from magazines and glue them to a “hot” page and a “cold” page.

Hot and cold water: Set out a container of hot water, a container of lukewarm water, and a container of ice water along with 3 student thermometers from a science kit during choosing time or Work Places, on several dif­ferent days. Encourage students to feel the temperature of the water in each container and measure it with a thermometer.

Temperature of the day: Have kindergarteners make a large thermometer out of heavy cardboard or poster board, complete with decorations to characterize hot and cold temperatures. Discuss the temperature outside each day before class. Use red string or ribbon to show the temperature for each day, talk about whether it is hotter or colder than the previous day and how that affected the way everyone dressed for school that day. By changing the temperature of a thermometer each day in class, kindergartners will understand the difference between hot and cold.

Welk materiaal zorgt ervoor dat kikker warm blijft?
Nodig: verschillende materialen in stroken van 6 x 25 cm (zie schema voor mogelijke
materialen), glazen potje met deksel, warm water.
Voorbereiding: Vul het potje met warm water uit de kraan. Test zelf of het water niet te
warm is. Draai het deksel op het potje.
1. Voorspellen
In deze proef onderzoeken kinderen welke materialen goed isoleren en welke niet. Laat ze eerst voorspellen welk materiaal warmte doorlaat of juist tegenhoudt. Gebruik het schema of laat de kleuters twee stapels maken: 1 stapel met goed isolerende materialen en 1 met slecht isolerende materialen.
2. Testen/voelen
Na het voorpellen testen de kinderen de materialen door te voelen. Laat ze eerst voelen met alleen de handen. Voelt dat warm? Eén voor één vouwen ze nu een strook om het potje met warm water. Ze beoordelen of het materiaal warmte doorlaat of juist tegenhoudt.
Bespreek de ervaringen met de kinderen. Hadden ze alles goed voorspeld?
Materialen: Papier, Katoen, Wol, Watten, Hout (rieten matje), Kunststof (plastic zak), Schuimrubber, Aluminiumfolie, Knutselrubber

Kun jij iets bedenken zodat Kikker zijn pootjes niet brandt?
Opdracht: Maak voor Kikker een speciale beker zodat hij zijn pootjes niet brandt.
Nodig: plastic bekers, verbruiksmateriaal (bijvoorbeeld: papier, katoen, watten, schuimrubber, bubbelplastic, knutselrubber, golfkarton, aluminiumfolie, kurken, rietjes, houten prikkers, ijsstokjes, etc), bevestigingsmateriaal (bijvoorbeeld: plakband, crêpetape, hobbylijm, ijzerdraad op rol, touw), warm water uit de kraan, dienblad
Voorbereiding: Elk kind krijgt een plastic beker. Zorg voor een diversiteit aan verbruiks- en bevestigingsmateriaal. Laat de kinderen kiezen met welke materialen ze hun beker gaan isoleren. Tussentijds kunnen ze nieuwe materialen uitkiezen als ze meerdere lagen willen.
Testen en evalueren: Zijn de bekers af? Zet alle bekers op een dienblad en giet warm water in de bekers. Giet ook warm water in een losse plastic beker om het verschil te voelen. Laat de kinderen bij hun eigen beker voelen of ze deze goed vast kunnen houden als ze hun handen eromheen leggen. Laat ze ook bij elkaar testen.
Bespreek de resultaten en de verschillen en overeenkomsten tussen de bekers. Laat de kinderen aan elkaar vertellen waarom ze de beker zo gemaakt hebben.

Nodig: rijst, naaimachine, evt. lekker luchtje

Nodig: ingevroren speeltjes of fruit

Nodig: bakjes, kleurstof, grote bak, penselen, houten stokjes om te hakken, zout


Wit is kouder dan zwart?:
Leg een wit en een zwart vel papier in de zon en voel na een tijdje hoe warm het is geworden.

Warmte voelen: Grote experimenteerboek p. 52

Printables:
Kleurplaten:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten