vrijdag 22 maart 2019

Harmonische rij

In het calculus boek hadden ze het over de harmonische rij, een oneindige reeks die er zo uit ziet:


Ze zeiden: maak een programma dat deze reeks voor een deel uitrekent. Berend en ik waren dapper en hebben in Scratch iets in elkaar gezet (daar had ik ruim twee jaar geleden met Fiene al wat in gedaan). Berend liet 'm eerst 3x herhalen om te checken of ons programmaatje werkte. Toen liet Berend 'm 30x herhalen. Toen liet Berend 'm 30.000.000.000x herhalen 😲😲
Mijn computer is nog aan het rekenen! 😲

Berend vond het heel grappig, hier rent hij mij uitlachend de kamer uit :-)



Over 100.000.000x deed 'ie ongeveer een kwartier, dus we vermoeden dat 'ie nog zo'n 75 uur nodig heeft om alles uit te rekenen... Ik ga het programmaatje zo maar uitzetten denk ik ;-)

Dit is ons programmaatje in Scratch.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten