Iemand stelde op een facebookgroep een vraag over vermenigvuldigen, ik deel mijn antwoord hieronder graag nog een keer :-)
Bedoel je het leren vermenigvuldigen? Of alleen het uit je hoofd leren van de tafels? Als dat een onderwerp is waar ze op vastlopen, dan zou ik bij kinderen van deze leeftijd doorgaan naar andere onderwerpen en er niet te lang bij stil blijven staan. Ik zeg dit omdat ik soms ouders lees die kinderen hebben die moeite hebben met de tafels uit hun hoofd leren en dat de ouders dan daar heel lang mee bezig blijven. Maar op deze leeftijd kan je dan meestal beter gewoon doorgaan en de kinderen een 'multiplication table' en/of een rekenmachine geven.
Mijn ervaring is dat kinderen die moeite hebben met de tafels, vaak de commutatieve, distributieve en associatieve eigenschappen van vermenigvuldiging niet goed kennen/begrijpen. Daardoor zijn ze niet zo flexibel in het uitrekenen van tafels. En zien ze bijv. niet dat 6 x 7 hetzelfde is als 2 x 3 x 7. Als je weet dat 3 x 7 gelijk is aan 21, kun je 2 x 21 doen en dan weet je ook wat 6 x 7 is.
https://nl.khanacademy.org/math/cc-third-grade-math/cc-3rd-mult-div-topic/cc-3rd-grade-properties-of-multiplication/v/order-doesn-t-matter-when-purely-multiplying
https://www.slimleren.nl/onderwerpen/rekenen/12.375/Commutatieve+en+associatieve+eigenschappen
Sowieso is het handig om voldoende 'flexibel' te worden in het rekenen om de tafels goed te leren. Als je weet dat 10 x 7 gelijk is aan 70, hoef je er alleen nog 7 vanaf te trekken om te weten wat 9 x 7 is. Dat soort oefeningen/patronen vinden helpen goed om de tafels te leren. Dan hoef je niet alle feiten uit je hoofd te kennen, maar heb je genoeg aan een paar en kun je vanaf daar de rest uitrekenen.
Dit alles gezegd hebbende :-) Dit is mijn beste tip voor meer leren over vermenigvuldigen: Multiplication Explorers Course van Natural Math (heb ik vorig jaar met mijn wiskundeclub gedaan). Het is een 'pay what you want' cursus: https://naturalmath.com/multiplication-explorers/
En dit zijn mijn tips voor het uit je hoofd leren van de tafels:
Op pagina's 1-3 staan hier tips om de patronen in de tafels te herkennen, zodat een groot deel heel makkelijk wordt. Ze beginnen met de tafel van 10, dan 5, 0, 1, 2, 4, 8 en 9. Conference Handouts Grade 4-8 (gratis bestand): http://poweroften.ca/store/#!/Conference-Handouts-Grade-4-8/c/15699006/offset=0&sort=normal
Dit is een tip voor het oefenen om tafels uit je hoofd te leren van Natural Math: maak een 10 x 10 tabel en streep alle tafels weg die je al kent, van wat je over houdt kun je kaartjes maken en oefenen, hier staat dat uitgelegd: https://naturalmath.com/MultiplicationExplorers/questions/23/week-3-task-5-healthy-memorizing.html
Dit is een bestand (gratis) met daarin werkbladen om de tafels te oefenen, het is een groot bestand met ook optellen, aftrekken en delen, dus neem dan alleen de bladen voor vermenigvuldigen. Het idee ervan is vergelijkbaar met hierboven, dat je een werkblad maakt, kijkt hoeveel je er goed hebt en dan het volgende werkblad, net zolang tot je ze allemaal goed hebt.
http://poweroften.ca/store/#!/NEW-IMPROVED-All-the-Facts-Sheets-x÷/c/6401091/offset=0&sort=normal
Dit is een gratis freebie van TpT voor het testen van je kennis over de tafels, net zoiets als het bestand van Power of Ten hierboven: https://www.teacherspayteachers.com/Product/Multiplication-Facts-Tests-Quizzes-for-Growth-Mindset-Twelves-12s-Freebie-2823843
Geen opmerkingen:
Een reactie posten